Tytuł: Mowa własnym cierpieniu w przeszłości i przyszłości

O autorze: Mieczysław Gabryszewski

Wersja pdf: pdf2.jpg

view source

print

Wersja epub: epub2.jpg

SN.35.008

Ajjhattadukkhātītānāgata Sutta

Mowa własnym cierpieniu w przeszłości i przyszłości

Tłumaczenie na podstawie oryginalnego tekstu w Pāḷi - Mieczysław Gabryszewski

alternatywne tłumaczenie:

"Cakkhuṃ, bhikkhave, dukkhaṃ atītānāgataṃ, ko pana vādo paccuppannassa? Evaṃ passaṃ, bhikkhave, sutavā ariyasāvako atītasmiṃ cakkhusmiṃ anapekkho hoti, anāgataṃ cakkhuṃ nābhinandati, paccuppannassa cakkhussa nibbidāya virāgāya nirodhāya paṭipanno hoti. Sotaṃ dukkhaṃ …pe… ghānaṃ dukkhaṃ …pe… jivhā dukkhā atītānāgatā, ko pana vādo paccuppannāya? Evaṃ passaṃ, bhikkhave, sutavā ariyasāvako atītāya jivhāya anapekkho hoti, anāgataṃ jivhaṃ nābhinandati, paccuppannāya jivhāya nibbidāya virāgāya nirodhāya paṭipanno hoti. Kāyo dukkho … pe … mano dukkho atītānāgato, ko pana vādo paccuppannassa? Evaṃ passaṃ, bhikkhave, sutavā ariyasāvako atītasmiṃ manasmiṃ anapekkho hoti, anāgataṃ manaṃ nābhinandati, paccuppannassa manassa nibbidāya virāgāya nirodhāya paṭipanno hotī"ti.

"Oko, mnisi, jest cierpieniem w przeszłości i w przyszłości, co więcej może być powiedziane o teraźniejszym (oku)? Tak widząc, mnisi, pouczony szlachetny uczeń w przeszłości co do oka jest bez oczekiwań, w przyszłości w oku nie znajduje przyjemności, co do teraźniejszego oka jest praktykującym niechęć, nieobecność pragnień, zaprzestanie. Ucho jest cierpieniem …etc… Nos jest cierpieniem …etc… Język jest cierpieniem w przeszłości i w przyszłości, co więcej może być powiedziane o teraźniejszym (języku)? Tak widząc, mnisi, pouczony szlachetny uczeń w przeszłości co do języka jest bez oczekiwań, w przyszłości w języku nie znajduje przyjemności, co do teraźniejszego języka jest praktykującym niechęć, nieobecność pragnień, zaprzestanie. Ciało jest cierpieniem …etc… Umysł jest cierpieniem w przeszłości i w przyszłości, co więcej może być powiedziane o teraźniejszym (umyśle)? Tak widząc, mnisi, pouczony szlachetny uczeń w przeszłości co do umysłu jest bez oczekiwań, w przyszłości w umyśle nie znajduje przyjemności, co do teraźniejszego umysłu jest praktykującym niechęć, nieobecność pragnień, zaprzestanie."

Powrót do Tipiṭaki

Poleć nas i podziel się tym artykułem z innymi: BlinkListblogmarksdel.icio.usdiggFarkfeedmelinksFurlLinkaGoGoNewsVineNetvouzRedditYahooMyWebFacebook

gnu.svg.png

Chcąc wykorzystać część lub całość tego dzieła, należy używać licencji GFDL:

Udziela się zgody na kopiowanie, dystrybucję lub/i modyfikację tego tekstu na warunkach licencji GNU Free Documentation License w wersji 1.3 lub nowszej, opublikowanej przez Free Software Foundation.

cc.png

Można także użyć następującej licencji Creative Commons:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0

sasana_banerros.jpg

POMÓŻ FUNDACJI "THERAVADA"
(KRS: 0000464215, NIP: 5223006901, Regon: 146715622)

KONTO BANKOWE: 89 2030 0045 1110 0000 0270 1020

Tłumaczenie: Mieczysław Gabryszewski