Uważność oddechu - medytacja prowadzona
Piotr Jagodziński, 02 Jun 2017 10:56

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Instrukcje do medytacji, nagranie audio, opublikowane na kanale youtube Sasany. Pierwsze 15 minut Ānāpānasati (uważność oddechu) w okolicach nozdrzy, potem w całym ciele oraz pītisukha (przyjemność związana z oddechem). Ostatnie 15 minut - mettabhāvana - rozwój miłującej dobroci.

Jak garść liści w mej dłoni
Filmy dokumentalne, 25 May 2017 12:04

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Przedstawiamy krótki film dokumentalny Johna Prestona o ścieżce buddyjskiej i medytacji. Wywiady z medytującymi w ośrodku Czcigodnego Pemasiri Thery, na Sri Lance.

Wywiad z Bhante Jinavamsą
Filmy dokumentalne, 01 May 2017 07:11

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Wywiad z Bhante Jinavamsą przeprowadzony w 2016 roku na Sri Lance, w Island Hermitage, klasztorze założonym przez Bhante Nyanatilokę ponad sto lat temu. Bhante Jinavamsa jest uczniem Ajahn Chaha, ale miał odwagę zmienić metodę medytacji na tę nauczaną przez Luang Por Teeana, która polega na obserwacji ruchów ciała, by zbudować wystarczającą uważność, potrzebną do obserwacji umysłu. Bhante Jinavamsa przetłumaczył książki zarówno Luang Por Teeana jak i Luang Por Kamkee-ana, które można przeczytać na stronie http://awarenesswithmovement.com. Dwuczęściowy wywiad nie jest na ten moment przetłumaczony, niemal wszystkie użyte w filmach zdjęcia i ujęcia zrobione na Island Hermitage w 2016 roku.

Podstawowa Metoda Medytacji 02
Podstawowa metoda medytacji - Ajahn Brahm - filmowe audio książki, 21 Apr 2017 12:57

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Drugi film i kontynuacja czytania książki autorstwa Ajahna Brahmavamso "Podstawowa metoda medytacji". Czyta Alicja Miszczor. Jeśli chciałbyś pomóc w projekcie i udzielić swojego głosu, skontaktuj się z nami mailowo: moc.liamg|lp.anasas#moc.liamg|lp.anasas

Podstawowa metoda medytacji 01

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Pierwszy film z nagraniem audio książki autorstwa Ajahna Brahmavamso "Podstawowa metoda medytacji". Jeśli chciałbyś pomóc w projekcie i udzielić swojego głosu, skontaktuj się z nami mailowo: moc.liamg|lp.anasas#moc.liamg|lp.anasas

Dzień 11 kursu Vipassany
Goenka S N, 31 Mar 2017 08:19

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Wieczorny wykład S.N. Goenki na kursie Vipassany z dnia ostatniego.

Dzień 10 kursu Vipassany
Goenka S N, 31 Mar 2017 08:18

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Wieczorny wykład S.N. Goenki na kursie Vipassany z dnia dziesiątego.

Dzień 9 kursu Vipassany
Goenka S N, 31 Mar 2017 08:15

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Wieczorny wykład S.N. Goenki na kursie Vipassany z dnia dziewiątego.

Dzień 8 kursu Vipassany
Goenka S N, 31 Mar 2017 08:02

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Wieczorny wykład S.N. Goenki na kursie Vipassany z dnia ósmego.

Niebieskie oczy w szafranowych szatach
Filmy dokumentalne, 30 Mar 2017 10:53

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

"Niebieskie oczy w szafranowych szatach" to dokument z 1979 roku, w którym ekipa filmowców przedstawia mnichów buddyjskich pochodzących z krajów Zachodu, przebywających w owym czasie w Tajlandii. Możemy więc zobaczyć wywiady z młodym Ajahnem Brahmem (Ajahn Brahmavamso, obecnie opat klasztoru w Perth w Australii), Ajahnem Amaro (obecnie opat klasztoru Amaravati w Wielkiej Brytanii), Ajahnem Jayasaro (w filmie jako ubrany na biało upasaka, później jeden z opatów Wat Pah Nanachat w Tajlandii), Ajahnem Pabhakaro (weteran wojny w Wietnamie, były pilot śmigłowca szturmowego, ówczesny opat klasztoru Wat Pah Nanachat), oraz innymi.

Siedem czynników Przebudzenia cz. 6 – Skupienie
Pandita Sayadaw U, 28 Mar 2017 14:43

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Skupienie jest tym czynnikiem umysłu, który zajmuje się obiektem obserwacji, zbliża do niego, przenika go i w nim pozostaje. W języku pāḷijskim skupienie to samādhi.

Dzień 7 kursu Vipassany
Goenka S N, 14 Mar 2017 20:47

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Wieczorny wykład S.N. Goenki na kursie Vipassany z dnia siódmego.

Siedem czynników Przebudzenia cz. 5 – Uspokojenie
Pandita Sayadaw U, 14 Mar 2017 16:25

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Umysły większości ludzi przez cały czas są w stanie poruszenia. Ich myśli biegają tu i tam, łopocząc jak flagi na silnym wietrze, rozsypując się jak sterta popiołu, w którą wrzucono kamień. Nie ma odprężenia, opanowania, ciszy ani spokoju. Ten niepokój czy rozproszenie umysłu można porównać do fal na powierzchni wody, gdy wieje wiatr. Fale czy kręgi na powierzchni umysłu stają się widoczne, gdy umysł jest wzburzony.

Nasze życie jest jak nasz oddech
Filmy dokumentalne, 10 Mar 2017 14:52

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Film opowiada historię fikcyjnego mnicha, zwanego Nyanadharo, który wprowadza nas w codzienne życie w klasztorne leśnej tradycji w Tajlandii. Możemy dzięki temu dowiedzieć się czym jest medytacja buddyjska i na czym polega filozofia tej religii, jakie są zwyczaje mnichów i lokalnej społeczności. Jesteśmy świadkami podróży mnicha do siostrzanego klasztoru w parku narodowym nieopodal rzeki Mekong, na granicy z Laosem. Jednym z ważniejszych wydarzeń opowiedzianych w filmie, jest odosobnienie w zachodniej części kraju, bardzo blisko granicy z Birmą (Myanmar). Widz jest świadkiem, jak opat klasztoru, z pochodzenia Kanadyjczyk, angażuje się w walkę o ochronę środowiska, aby zachować ostatnie połaci dżungli w Tajlandii.

Głównym klasztorem mnichów leśnej tradycji jest Wat Pah Nanachat, który został założony w 1975 roku przez znanego buddyjskiego mistrza medytacji, Ajahn Chah, dla zwiększającej się liczby swoich uczniów z Zachodu. Pod jego kierownictwem powstało ponad 100 klasztorów na całym świecie, niektóre z nich w krajach zachodnich, takich jak Anglia, Australia, Nowa Zelandia, Szwajcaria, Włochy i USA. W Anglii istnieją 4 klasztory w tej tradycji.

Dzień 6 kursu vipassany
Goenka S N, 02 Mar 2017 17:16

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Wieczorny wykład S.N. Goenki na kursie Vipassany z dnia szóstego.

Siedem czynników Przebudzenia cz. 4 - Radosne uniesienie
Pandita Sayadaw U, 28 Feb 2017 14:59

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Cechami pīti, czyli radosnego uniesienia, jest szczęście, zachwyt i zadowolenie. Ten stan umysłu sam w sobie ma takie cechy. Ale może również wpływać na inne związane z nim stany, przydając im radości i uniesienia, wnosząc poczucie głębokiego zadowolenia.

Ceremonia odlewania posągu Buddhy
Filmy dokumentalne, 24 Feb 2017 14:21

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Dokument pokazujący ceremonię odlewania posągu Buddhy, w której wzięło wielu znanych mnichów (m.in. Ajahn Sumedho). Można zobaczyć społeczność świeckich wyznawców (głównie Tajów), którzy, pełni wiary w zasługi, oddają swe drogocenne kruszce, by uformować kolejną figurkę Błogosławionego. Abhayagiri to klasztor Theravādy w tradycji Ajahn Chaha, znajduje się w USA, wydarzenia z filmu odbyły się w 2003 roku.

Siedem czynników Przebudzenia cz. 3 - Bohaterski wysiłek
Pandita Sayadaw U, 07 Feb 2017 14:59

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Trzeci czynnik Przebudzenia – wysiłek, czyli viriya – to energia używana do wytrwałego i ciągłego kierowania umysłu na obiekt obserwacji. W języku pāḷijskim viriya jest określana jako vīrassa bhāvo, co znaczy stan bohaterów. Daje to wyobrażenie o jakości i wysiłku w naszej praktyce. Powinien to być bohaterski wysiłek.

Saṃsāra
Thanissaro Bhikkhu, 03 Feb 2017 17:55

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Saṃsāra dosłownie oznacza „wędrówkę”. Wielu ludzi uważa, że to słowo jest nazwą miejsca, w którym obecnie żyjemy – miejsca, które opuszczamy, wchodząc w Nibbānę. Ale we wczesnych tekstach buddyjskich saṃsāry dotyczyło pytanie „co robimy?”, a nie „gdzie jesteśmy?”. Tak więc nie chodzi o miejsce, tylko o proces, o ciągłe tworzenie światów i zamieszkiwanie ich. Gdy jeden świat upada, znika, tworzysz inny i zostajesz w nim. W tym samym czasie spotykasz ludzi, którzy również stworzyli swoje światy.

Siedem czynników Przebudzenia cz. 2 - Badanie
Pandita Sayadaw U, 28 Jan 2017 22:27

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Mówimy, że umysł jest ogarnięty przez ciemność, ale gdy tylko uzyska się wgląd lub mądrość, pojawia się światło. To światło odsłania zjawiska fizyczne i mentalne w taki sposób, że umysł postrzega je już wyraźnie. To tak, jakbyś był w ciemnym pokoju, w którym rozbłysło światło flesza. Zaczniesz wtedy widzieć, co się znajduje w pokoju. Tak właśnie wygląda drugi czynnik Przebudzenia – badanie, dhamma vicaya sambojjhaṅga w języku pāḷijskim.

Siedem czynników Przebudzenia cz. 1 - Uważność
Pandita Sayadaw U, 24 Jan 2017 09:58

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Nikt nie osiągnie Przebudzenia, jedynie wpatrując się w niebo. Nie osiągnie się Przebudzenia, czytając lub studiując pisma, myśląc lub życząc sobie, aby w umyśle zapanował stan Przebudzenia. Istnieją pewne niezbędne, wstępne warunki, które powodują Przebudzenie. W języku pāḷijskim są one znane jako bojjhaṅga, czynniki Przebudzenia, i jest ich siedem.

Dziesięć Armii Mary
Pandita Sayadaw U, 10 Jan 2017 13:58

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Medytację można postrzegać jako wojnę pomiędzy korzystnymi i niekorzystnymi stanami umysłu. Niezdrową stronę umysłu reprezentują siły skaz (kilesa), znane również jako Dziesięć Armii Māry. W języku pāḷijskim Māra znaczy zabójca. Māra jest uosobieniem sił zabijających zarówno moralność, jak i życie jako takie. Jego armie atakują wszystkich joginów. Próbowały nawet pokonać Buddhę w noc jego Przebudzenia.

Rozwój zdolności wzmacniających medytację cz. 2
Pandita Sayadaw U, 27 Dec 2016 15:15

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Czwartą przyczyną doskonalenia zdolności wzmacniających medytację są warunki sprzyjające rozwojowi wglądu. Właściwe, stosowne i odpowiednie czynności mogą doprowadzić do wiedzy intuicyjnej. Środowisko sprzyjające praktyce medytacyjnej musi spełniać siedem warunków.

Pandita Sayadaw U, 13 Dec 2016 14:07

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Medytację vipassany można postrzegać jako proces doskonalenia pewnych pozytywnych zdolności umysłowych, aż staną się na tyle silne, że trwale zdominują stan umysłu. Nazywane są one zdolnościami wzmacniającymi medytację [indriya] i jest ich pięć: 1. wiara, 2. wysiłek lub energia, 3. uważność, 4. skupienie, 5. mądrość. Podczas intensywnego odosobnienia właściwa praktyka budzi silną i wytrwałą wiarę, prowadzi do wzmożenia wysiłku, pogłębienia skupienia i wnikliwej uważności oraz do coraz głębszego wglądu, czyli mądrości. Ten efekt końcowy: mądrość intuicyjna, czyli paññā, jest siłą umysłu, która przebija się do najgłębszej prawdy o rzeczywistości, i w ten sposób uwalnia nas od ignorancji i jej skutków: cierpienia, złudzeń i wszelkich form nieszczęścia.

Rozmowa z nauczycielem
Pandita Sayadaw U, 06 Dec 2016 15:47

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Medytacja vipassany jest jak uprawianie ogrodu. Mamy ziarno wyraźnego i pełnego widzenia, którym jest uważność, z jaką obserwujemy zjawiska. Aby to ziarno wyhodować, żeby odżywiać roślinę i żeby zebrać owoce pozazmysłowej mądrości, musimy się zastosować do pięciu procedur. Jest to tzw. pięć rodzajów wsparcia lub pięć anuggahita.