Faktura drewna
Thanissaro Bhikkhu, 04 Apr 2020 15:47

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Buddha uczy, że ścieżka praktyki ma dwie strony: stronę rozwoju i stronę odpuszczania. Ważne jest, by widzieć praktykę z obydwu perspektyw – by obejmowała obie te strony. Jeśli będziesz praktykować jedynie odpuszczanie, wylejesz dziecko z kąpielą. Wszystko, co dobre, zostanie wyrzucone, bo pozbywasz się całości i nic ci nie zostaje. Z drugiej strony, jeśli stawiasz jedynie na rozwój, pracę i działanie, umkną ci rzeczy, które dzieją się samoistnie, gdy odpuszczasz.

Spokój i zawirowania
Brahmavamso Ajahn, 22 Mar 2020 10:10

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Co się dzieje, gdy zmienia się nasza sytuacja? Czasami ludzie bardzo niechętnie podążają za zmianami na przykład, kiedy nie mogą udać się tam, gdzie chcą, z powodu jakiejś choroby lub gdy życie nie wydaje się tak spokojne, jak w zeszłym roku, bo wybuchają zamieszki na ulicach. Więc staramy się dowiedzieć czegoś o naszej przyszłości. Wiecie, dzieje się tak… nic w tym dziwnego, ludzie robią to od stuleci, a nawet tysiącleci. Zawirowania są częścią życia. Gdybyśmy byli całkowicie spokojni, gdyby wszystko zawsze szło po naszej myśli, niewiele byśmy się nauczyli.

Lęki
Thanissaro Bhikkhu, 08 Mar 2020 09:29

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Boimy się tak wielu rzeczy. Jest tak dużo lęku w naszym życiu. Mimo to teksty nie poświęcają mu zbyt wiele uwagi, głównie dlatego, że istnieją różne rodzaje lęku – lęk związany z chciwością, związany ze złością, z ułudą – a teksty skupiają się bardziej na emocjach, którymi podszyte są lęki, niż na nich samych. Wynika z tego, że jeśli chcesz zrozumieć swoje lęki, powinieneś zrozumieć emocje, które się za nimi kryją. Trzeba analizować lęk nie jako jeden, niepodzielny obiekt, tylko jako związek wielu różnych czynników, aby dostrzec, która część lęku zależy od chciwości czy namiętności, która od niechęci, a która od ułudy. Następnie, gdy już poradzisz sobie z tymi emocjami stanowiącymi podłoże, poradzisz sobie też z lękiem.

Postanowienia
Thanissaro Bhikkhu, 16 Feb 2020 09:12

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Czytając autobiografię Ajaana Lee, można zauważyć, że wielokrotnie podejmował postanowienia. Postanowienie, by siedzieć przez całą noc, by medytować tyle a tyle godzin, by coś robić, by radzić sobie bez czegoś. W języku tajskim postanowienie określane jest słowem adhithaan, które tłumaczone jest również jako determinacja. Decydujesz się na coś, jesteś zdeterminowany, żeby to zrobić. Takie postanowienia dają siłę praktyce. Inaczej po prostu siedzisz i medytujesz przez chwilę, a gdy robi się trudno mówisz: „No dobrze, wystarczy na dzisiaj”. Nie przekraczasz swoich granic. Przez to nie możesz posmakować tego, co znajduje się poza granicami twoich oczekiwań.

Odosobnienie medytacyjne z Bhante Sujato - dzień 6
Sujato Bhikkhu, 12 Feb 2020 08:40

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Mowy Dhammy i instrukcje medytacyjne Bhante Sujato na odosobnieniu w dniu 09.12.2019 w Tarasce.

Sujato Bhikkhu, 30 Jan 2020 08:53

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Godność w umiarkowaniu
Thanissaro Bhikkhu, 25 Jan 2020 14:05

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Warto zauważać, które słowa znikają z codziennego użytku. Należą one do biernego zasobu słownictwa, znamy ich znaczenie, ale znikają z codziennych rozmów – co zwykle oznacza, że przestały mieć wpływ na to, jak kształtujemy nasze życie. Kilka lat temu, podczas mowy Dhammy, użyłem słowa „godność”. Po mowie jedna ze słuchaczek, emigrantka z Rosji, podeszła do mnie i powiedziała, że nigdy wcześniej nie słyszała, by Amerykanie używali słowa „godność”. Poznała je, gdy uczyła się angielskiego w Rosji, ale nigdy nie słyszała go w Stanach. Dobrze jest się zastanowić, dlaczego zniknęło i gdzie się podziało?

Sujato Bhikkhu, 15 Jan 2020 12:58

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Sujato Bhikkhu, 01 Jan 2020 09:46

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Sujato Bhikkhu, 25 Dec 2019 07:27

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Życie w szpitalu Buddhy
Thanissaro Bhikkhu, 21 Dec 2019 17:43

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Dhamma jest jak lekarstwo. Widać to po sposobie, w jaki uczy Buddha. Zaczyna od Czterech Szlachetnych Prawd, które bardzo przypominają analizę leczenia choroby. W tym wypadku oferuje on lekarstwo na podstawową chorobę umysłu: cierpienie płynące z pożądania i ignorancji. To właśnie mamy wyleczyć. Analizuje więc objawy choroby, diagnozuje ją, wyjaśnia przyczynę, omawia, jak to jest być wolnym od tej choroby. Potem pokazuje ścieżkę kuracji, która prowadzi do zwalczenia schorzenia, do stanu wyzdrowienia.

Sujato Bhikkhu, 08 Dec 2019 04:00

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Ćwiczenie całego umysłu
Thanissaro Bhikkhu, 23 Nov 2019 21:25

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Ćwiczenie umysłu nie polega jedynie na wykorzystaniu danej techniki medytacji, żeby siłą utrzymać go w chwili obecnej. Jeśli mamy takie podejście, umysł zacznie się buntować, znajdować sposoby na prześlizgnięcie się przez nasze mechanizmy obronne, ponieważ w niektórych sytuacjach dana technika medytacji się sprawdza, a w innych nie. Umysł zaczyna się buntować, gdy się nie sprawdza i jeśli uporczywie stosujesz jedną metodę, nie mając innych technik i podejść w zanadrzu.

Wprowadzenie do metty
Vimalaramsi Bhikkhu, 10 Nov 2019 09:57

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Każdego ranka będziecie przyjmować wskazania. Są one bardzo ważne. Jeśli złamiecie któreś z nich, wpłynie to negatywnie na waszą medytację. Wtedy musicie dać mi znać, że złamaliście któreś ze wskazań. Nie będę was wytykać palcem, ale będziecie musieli ponownie je przyjąć z postanowieniem, że ich nie złamiecie. Oczywiście najłatwiej złamać wskazanie dotyczące mowy. Dlatego chciałbym, żebyście za dużo nie mówili. Możecie porozmawiać ze mną, ale nie rozmawiajcie z ludźmi wokół was. To bardzo pomocne, ponieważ gdy zaczniecie rozmawiać z innymi, to o czym będziecie wtedy myśleć? O tym, co oni powiedzieli, o tym, co wy powiedzieliście, a to staje się przeszkodą. Także proszę, ograniczcie mówienie najbardziej, jak to możliwe.

Jak reagować na nękanie
Brahmavamso Ajahn, 03 Nov 2019 10:02

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Otóż dostałem list od kogoś z Wielkiej Brytanii z prośbą o mowę o tym, jak radzić sobie z nadużyciami w relacjach rodzinnych i zawodowych, a zwłaszcza ze znęcaniem się, które pojawia się w wielu obszarach naszego życia – w szkole, w pracy, w domu, nawet w klasztorach. Można się z tym spotkać wszędzie. Zamiast po prostu dawać rady, buddyści zazwyczaj wybierają metodę rozwiązywania problemów polegającą na znalezieniu przyczyn, powodów, dla których ludzie uciekają się do przemocy. Dlaczego właśnie to najpierw robią? Jeśli możesz zrozumieć przyczynę takiego postępowania, sytuacje, które powodują nadużycia i nękanie, znajdziesz lepsze rozwiązanie.

O rozluźnieniu w medytacji
Vimalaramsi Bhikkhu, 27 Oct 2019 09:00

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Kiedy intensywnie praktykowałem vipassanę… Mówiłem wam, zrobiłem dużo odosobnień. Właściwie, gdyby połączyć wszystkie te odosobnienia, to wyszłoby pewnie 8 lat odosobnień przez 20 lat praktyki. A gdy się robi ciągle to samo i oczekuje innego rezultatu…

Dhammadayada Sutta - Mowa o tych, którzy dziedziczą Dhammę
Brahmali Ajahn, 25 Aug 2019 07:47

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Tak więc Buddha rozróżnia, i jest to oczywiście bardzo ważne rozróżnienie, właściwie urzeczywistniających Nauki, praktykujących je, i tych, którzy są beneficjentami wszystkich dóbr materialnych z tym związanych. Wiecie, chodzi tu zwłaszcza o mnichów, o osoby w zakonie, bo zwyczajowo są odbiorcami wszelkiego rodzaju podarków lub innych przejawów hojności.

Zadowolenie z praktyki
Thanissaro Bhikkhu, 18 Aug 2019 08:18

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Za każdym razem, gdy siadasz do pracy z oddechem, przypomnij sobie opowieść o głupiej, niedoświadczonej krowie. Krowa pasie się na uroczej łące na zboczu wzgórza, ma pod dostatkiem trawy i wody, ale widzi inną łąkę na zboczu innego wzgórza. Zaczyna się zastanawiać: „Jaka tam jest trawa? Jak smakuje tam woda?”. Ponieważ jest krową głupią i niedoświadczoną, wyrusza w drogę. Nie umie jednak zejść ze wzgórza, przejść przez wąwóz i wejść na drugie wzgórze, więc błądzi po drodze. Nie dociera na drugie wzgórze i nie może wrócić do miejsca, w którym była.

Jak zmniejszyć stres
Brahmavamso Ajahn, 03 Aug 2019 16:23

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Kiedy medytowałem, kilka minut temu, pojawił się kaszel, ale go nie zwalczałem. Nie walczę z takimi rzeczami, nie wypowiadam im wojny, nie boję się ich. Jeśli przychodzi kaszel – śmiejcie się, zawrzyjcie z nim pokój. I dlatego, że rozluźniacie struny, w moim przypadku struny głosowe, naprawdę czujecie, że są zrelaksowane. Później po prostu nie kaszlecie, poradziliście sobie z tym w niesamowity sposób. To małe rzeczy, które mogą pomóc w radzeniu sobie z napięciem.

To, co nieosiagalne
Thanissaro Bhikkhu, 13 Jul 2019 11:54

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Jedną z największych trudności, jakie sobie stwarzamy, to obraz samego siebie. Zauważamy, że trudno robić rzeczy, które są dla nas dobre, a łatwo takie, które nam szkodzą, dochodzimy więc do wniosku, że z natury jesteśmy leniwi albo że leniwa część umysłu to nasze prawdziwe „ja”, bo używanie pozostałej części oczywiście wymaga wysiłku. Leniwa część umysłu to ta, która płynie z prądem, więc tacy musimy naprawdę być – tak myślimy, ale takie rozumowanie jest w istocie samoniszczące.

Życie klasztorne i Ośmioraka Ścieżka
Sujato Bhikkhu, 06 Jul 2019 16:33

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Świadomosc peryferyjna
Nyanamoli Bhikkhu, 29 May 2019 17:23

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Uważność praktykujemy poprawnie wtedy, gdy zakotwiczymy w czymś umysł. Na to „coś” nie powinno się bezpośrednio kierować uwagi, powinno to jedynie pełnić funkcję punktu odniesienia w stosunku do obiektu naszej uwagi (pełnić funkcję „kotwicy”). Coś, co nie jest bezpośrednim obiektem uwagi, jest „tłem”, dalszym planem dla obiektu naszej uważności (dzięki temu wytwarza się „pierwszy plan”).

Mowa Dhammy, 17 maja 2019, Wroclaw
Kondañño Bhikkhu, 25 May 2019 14:34

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Mowa wygłoszona we Wrocławiu w dniu odosobnienia 17 maja, dla grupy spotykającej się co tydzień na wspólne siedzenia.

Mowa Dhammy - 16 maja 2019, Wrocław
Kondañño Bhikkhu, 22 May 2019 10:46

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Mowa wygłoszona we Wrocławiu po sesji medytacyjnej dla grupy spotykającej się co tydzień na wspólne siedzenia.

Rozsądny a osądzający
Thanissaro Bhikkhu, 18 May 2019 13:33

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Jedną z trudniejszych, a bardzo ważnych umiejętności, które musimy w sobie wykształcić jako medytujący, jest nauczenie się, jak być rozsądnym, ale bez osądzania. Aby rozwinąć tę zdolność, należy najpierw się zastanowić nad różnicą pomiędzy byciem rozsądnym a byciem osądzającym.

strona 1 z 24123...2324następna »