Skąpani w oddechu
Thanissaro Bhikkhu, 07 Feb 2019 18:39

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

W trakcie mowy Dhammy, nie musisz słuchać. Ważne jest, by pozostawać z oddechem. Kiedy wdychasz, zdajesz sobie z tego sprawę, kiedy wydychasz, też jesteś tego świadom. Spróbuj sprawić, by oddech wypełnił twoją świadomość tak bardzo, jak tylko się da. Mowa Dhammy jest barierą, która zatrzymuje oddech. Kiedy umysł zaczyna wędrować, dźwięki wykładu przypominają ci o powrocie do oddechu. Kiedy jesteś z oddechem, nie potrzebujesz przypominania. Sam sobie przypominasz. Tak działa uważność w medytacji. Za każdym razem, gdy wdychasz i wydychasz, przypominaj sobie, by pozostawać z oddechem. Stwórz w umyśle coś w rodzaju przypominającej notki: „Chcę tu pozostać, chcę tu pozostać”.

Dostroić się do oddechu
Thanissaro Bhikkhu, 27 Jan 2019 13:40

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Kiedy po raz pierwszy pojechałem, by zatrzymać się u Ajahna Fuanga, jedno z pytań, które mu zadałem brzmiało: „W co musisz wierzyć, żeby móc medytować?”. Odpowiedział, że jest jedna taka rzecz – zasada kammy. Kiedy słyszymy słowo „kamma”, zazwyczaj myślimy, że to „działanie i odradzanie się”, ale Ajahn Fuang miał na myśli przede wszystkim zasadę zamierzonego działania – to, co robisz, kształtuje twoje doświadczenie.

W obronie kambodżańskich lasów
Bodhi Bhikkhu, 24 Jan 2019 08:16

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Wycinanie lasów szczególnie szybko postępuje w Kambodży. Według organizacji praw człowieka Licadho, w latach 2000-2013, zniknęło prawie 14,4% kambodżańskiej dżungli. Ponad 12% drzew zostało wyciętych na obszarach chronionych. Utrata powierzchni lasu zwiększa zagrożenie dla ludzi, zwierząt i klimatu. Podobnie jak w wielu innych ubogich krajach, zysk ma pierwszeństwo przed ochroną życia, ponieważ ludzie realizujący cele krótkoterminowe lekkomyślnie ignorują warunki wstępne długoterminowej przyszłości.

O depresji, uważności i mądrości
Vimalaramsi Bhikkhu, 20 Jan 2019 13:19

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Wielu buddystom nie podoba się pomysł, że powinno się uśmiechać, ale to właśnie oni najbardziej cierpią. Gdy się uśmiechasz, twój umysł staje się lekki, a ty stajesz się bardzo spostrzegawczy. Uśmiechanie się pozwala twojemu umysłowi być bardziej czujnym. Skieruj taki uśmiechnięty umysł w stronę obiektu medytacji, wróć do niego. I powtarzaj przebywanie z tym obiektem tak długo, jak tylko potrafisz.

Cztery wzniosłe stany
Nyanaponika Thera, 14 Jan 2019 19:33

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Buddha nauczał o czterech właściwościach umysłu, które warto rozwijać. Mówił o nich, że są szlachetne, wzniosłe i dostojne – gorąco zachęcał do ich doskonalenia. Wskazywał, że mogą one przekształcać nie tylko nasze życie, ale i świat, wnosząc piękno, radość i sens.

O jakie właściwości umysłu chodzi? Są to: miłująca dobroć, współczucie, współradość i zrównoważenie. Nieczyniąca rozróżnień miłość do wszystkich istot, współczucie dla każdego, radość ze szczęścia i sukcesów innych ludzi oraz zrównoważenie i stabilny spokój umysłu w obliczu zmienności życia… Pięknie byłoby żyć w ten sposób i o ile lepszym i szczęśliwszym byłby wówczas świat!

W książce „Cztery wzniosłe stany” czcigodny Nyanaponika Thera bada swym przenikliwym umysłem poszczególne aspekty tych czynników i pokazuje, jak można zastosować je w codziennym życiu.

W dobrym nastroju
Thanissaro Bhikkhu, 30 Dec 2018 11:43

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Ajahn Suwat często zalecał, by za każdym razem, tuż przed medytacją, wprowadzać się w dobry nastrój. Wielu z nas może uznać, że to zalecenie jest odwróceniem porządku praktyki, bo przecież po to właśnie medytujemy, żeby mieć dobry nastrój, a tymczasem Ajahn Suwat namawia, by mieć taki już wcześniej. Ale jeśli chwilę się zastanowisz, to zrozumiesz, że nie może być mowy o naprawdę dobrych rezultatach w medytacji, jeśli umysłu nie cechuje radość, cierpliwość i mądrość. To cechy, które działają jak nasiona – pozwalają medytacji się rozwijać. Nie zaczynamy praktyki z pustymi rękoma. W umyśle jest wiele dobrych właściwości i mnóstwo rzeczy, o których możemy myśleć, by wprawić się w dobry nastrój.

Tylko wyobraź to sobie
Thanissaro Bhikkhu, 23 Dec 2018 08:44

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Psycholodzy przeprowadzili badania nad ludźmi, którzy opanowali niektóre umiejętności do perfekcji. Badacze próbowali znaleźć przyczynę tego, że niektórzy są w czymś bardzo dobrzy, a inni mogą osiągnąć poziom mistrzowski. Odkryli między innymi, że aby udoskonalić jakąś umiejętność, trzeba pozwolić jej zawładnąć wyobraźnią. Ludzie, którym się to udało, lubią myśleć o tej umiejętności. Lubią myśleć o różnych sposobach jej pojmowania, różnych podejściach do niej, sposobach zastosowania jej w nietypowych i niespodziewanych sytuacjach. By udoskonalić skupienie, musisz pozwolić, żeby zawładnęło ono twoją wyobraźnią – tak jak każda inna umiejętność. I chociaż często myślimy, że wyobraźnia nie jest związana z medytacją – uznajemy wręcz, że medytacja jest antywyobraźnią – to nie ma nic bardziej mylnego.

Wejdź w kontakt z teraźniejszością
Thanissaro Bhikkhu, 06 Dec 2018 18:51

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Kiedy próbujesz zatrzymać się w chwili obecnej, czasem odnajdujesz w niej „kije”, „skały” i „ciernie”. Mogą one tkwić w ciele albo w umyśle, a twoim zadaniem jest dołożyć wszelkich starań, by sobie z nimi poradzić. Byłoby miło móc po prostu, krok po kroku, wykonać jakąś instrukcję: krok pierwszy, drugi, trzeci, czwarty… Najpierw robisz to, później tamto, i rezultat masz gotowy, bez konieczności odnalezienia własnej drogi. Czasem spotkasz się z takimi poradami w książkach do medytacji, ale często nie współgrają one z umysłem. Najlepiej by było, gdybyś mógł najpierw uspokoić umysł, a następnie poradzić sobie z trudnymi sprawami, ale czasem, zanim się uspokoisz, musisz poradzić sobie z trudnościami.

Umysł – twórca historyjek
Thanissaro Bhikkhu, 27 Nov 2018 15:18

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Gdy medytujesz, starasz się przebywać w chwili obecnej, porzucić wybieganie w przyszłość i wracanie do przeszłości, starasz się po prostu przyglądać temu, co się pojawia. Jednak niektóre elementy przyszłości i przeszłości łatwiej porzucić niż inne. A nawet jeśli udaje się to w czasie medytacji, to powracasz do nich i żyjesz z nimi, gdy tylko przestajesz medytować.

Wywiad z Czcigodnym Mudu
Filmy dokumentalne, 26 Nov 2018 01:01

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Wywiad z Czcigodnym Mudu, mnichem z klasztoru Bodhinyana. Tematy poruszane to między innymi: jak wygląda dzień z życia mnicha w australijskim klasztorze, przyszłe plany budowy nowych budynków oraz jakie są wymagania by zostać mnichem w Bodhinyana.

Medytacja wybaczania
Vimalaramsi Bhikkhu, 01 Nov 2018 18:56

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Gdy ludzie praktykują medytację miłującej dobroci, a zaleca im się medytację wybaczania, to myślą, że chodzi o zupełnie inną medytację. Miłująca dobroć jest… Wybaczanie jest częścią miłującej dobroci. To najprawdopodobniej najpotężniejsza medytacja, jaką znam. Może oczyścić blokady biorące się z przywiązania, z niechęci do rzeczy, które przydarzyły się wam w przeszłości. Może je rozpuścić. Ale kiedy praktykujecie medytację wybaczania, musicie być cierpliwi. Ta praktyka zaczyna się od wybaczania sobie.

Poszerz swój repertuar
Thanissaro Bhikkhu, 19 Oct 2018 17:45

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Mniej więcej sto lat temu w wielu różnych grupach buddyjskich w Azji pojawiła się tendencja do upraszczania praktyki i sprowadzania jej raptem do kilku podstawowych pomysłów. Być może było to spowodowane wrażeniem, jakie wywierali Europejczycy, którzy przybywali i przejmowali wielkie obszary Azji. Europejczycy ci byli bardzo wydajni. Wierzyli, że społeczeństwo azjatyckie musi również stać się bardziej wydajne i włączali w to także buddyzm. Tak opracowano nasze bardzo uproszczone praktyki.

Charakter
Thanissaro Bhikkhu, 13 Oct 2018 01:29

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Kiedy medytujemy, utrzymując oddech w umyśle, wprowadzamy do praktyki trzy właściwości. Uważność, która jest zdolnością utrzymywania czegoś w umyśle. W tym przypadku chodzi o pamiętanie, żeby pozostawać z oddechem oraz pamiętanie o tym, czego nauczyłeś się podczas poprzednich medytacji: tego, co już działa i tego, co nie działa. Tak więc, gdy pojawia się konkretny problem, masz już pewien zasób wiedzy. To pierwsza właściwość. Drugą jest czujność: chodzi o to, żeby ciągle zwracać uwagę na to, co się dzieje, nie odrywać się przez przenoszenie uwagi na inne rzeczy. Chcesz być uważnym w tym, co robisz. Zwłaszcza jeśli chodzi o utrzymywanie oddechu w umyśle. Gdy umysł zaczyna wędrować, zauważasz to i sprowadzasz go z powrotem. Trzecią właściwością jest gorliwość. Polega na tym, że chcesz zrobić coś dobrze i to jest ta właściwość, przez którą ujawnia się w medytacji twój charakter.

Arahanci, bodhisattwowie i buddhowie
Bodhi Bhikkhu, 19 Sep 2018 04:56

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Poszukiwałem koncepcji, która może pogodzić oba te poglądy – pochodzące zarówno z kanonu pāḷijskiego, jak i z wczesnych sutr mahāyāny – koncepcji, która będzie mogła uwzględnić mocne strony obu poglądów bez popadania jednocześnie w miękki i łatwy synkretyzm, bez zacierania konceptualnych różnic między nimi, bez porzucania wierności danym historycznym – przy czym jednak należy zdawać sobie sprawę, że dane te nie są zupełnie nieskazitelne ani wolne od stronniczości. Takie zadanie zdecydowanie nie było łatwe. Znacznie łatwiej jest przyjąć jeden z tych punktów widzenia: albo puryzm pāḷijski albo elitaryzm mahāyāny, i trzymać się go bez wahania. Jednakże problem z tymi dwoma stanowiskami polega na tym, że zmuszają do zaprzeczania faktom, które nie są wygodne, gdy patrzy się na nie z różnych punktów widzenia.

Zaproszenie do Apenińskiej Szkoły Żywej Filozofii
Marcin Fabjański, 03 Sep 2018 16:45

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Zapraszamy Was serdecznie na indywidualne odosobnienia do Apenińskiej Szkoły Żywej Filozofii – miejsca kontaktu z naturą, refleksji, odstresowania i studiowania procesu życia. To idealne miejsce dla każdego, kto chce pomedytować w sprzyjającym środowisku – podobnym do klasztoru, ale pozbawionym hierarchii, sztywnego programu dnia i nacisku na jakąś szczególną metodę, indywidulanie lub w życzliwej wspólnocie dociekań. Możecie zorganizować pobyt w zgodzie z własnym stylem rozwoju duchowego, czy będą to intensywne medytacje, wyprawy w naturę, czy dociekania i lektury. A może chcecie napisać książkę lub po prostu zebrać myśli przed ważnym etapem życia? Jeśli tak, to także jest miejsce dla Was.

Najważniejsze pytanie
Brahmali Ajahn, 20 Aug 2018 18:13

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

OK, myślę, że możemy zacząć. Tematem dzisiejszego wykładu będzie nic innego jak sens życia. Może się wydawać, że to rutynowy temat, ale tak naprawdę powód, dla którego wybrałem właśnie to zagadnienie, jest bardzo prosty: buddyzm ma bardzo dużo do powiedzenia o życiu. Filozofowie rozprawiają o tym od tysięcy lat, od stuleci, jednak nam nadal wydaje się, że ten temat jest jak rzeka. Wszyscy powinniśmy od czasu do czasu zastanowić się nad tą kwestią. Buddyzm jest piękny między innymi dlatego, że ma coś do powiedzenia na temat związany z sensem życia – odpowiada na to najważniejsze pytanie, i dlatego chciałem mówić właśnie o tym.

Dobra kamma! Zła kamma! Czym właściwie jest kamma?
Dhammika Bhante, 19 Jul 2018 15:50

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Gdy wpiszesz słowo „karma” w wyszukiwarce na Amazon Books, ilość wyników pokaże, że bez wątpienia jest to gorący temat. Ponad 100 książek ma w tytule słowo „karma” i większość z nich usiłuje wytłumaczyć, czym kamma jest. Sądząc po tych tytułach, kamma wpasowuje się w takie tematy jak astrologia, relacja Bóg–świadomość, dobry seks, wróżenie z kart tarota, rozwój duszy i w wiele innych, a sama jest starożytną mądrością, mocą, nauką, kosmiczną siłą oraz sposobem na uleczenie przeszłości i przyszłości.

Cztery Szlachetne Prawdy, 15 grudnia 2017, Singapur
Thanissaro Bhikkhu, 13 Jul 2018 18:00

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Dawniej ludzie myśleli, że buddyzm jest bardzo pesymistyczny, że uczy tylko o cierpieniu, cierpieniu i cierpieniu. Ale obecnie ludzie zaczynają sobie uświadamiać, że nie, że Buddha tak naprawdę mówił o szczęściu. Mówił o cierpieniu, bo chciał, żebyśmy zrozumieli, że jest ono częścią życia, ale mówił też, że odnalezienie szczęścia jest możliwe. Tak naprawdę celem wszystkich jego nauk jest doprowadzenie nas do szczęścia.

Wykład po projekcji filmu "Mistrzynie życia duchowego"
, 16 Jun 2018 07:22

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

"Mistrzynie życia duchowego. Buddyzm, Sri Lanka, rewolucja" to film dokumentalny będący świadectwem odradzania się tradycji wyświęcania kobiet na mniszki buddyjskie. Portal Sasana.pl jest patronem medialnym tego filmu.

Obserwuj to, co robisz
Thanissaro Bhikkhu, 12 Jun 2018 19:02

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Buddha skłania nas do zadawania sobie tego pytania każdego dnia, zarówno po to, by powstrzymać nas od pozostawania w samozadowoleniu, jak i po to, by przypomnieć nam, że praktyka jest czymś, co się robi. Nawet jeśli siedzimy tu zupełnie bez ruchu, to w naszym umyśle wciąż trwa działanie. Stale jest w nim obecna intencja skupiania się na oddechu, stale obecny jest zamiar, żeby utrzymać to skupienie i stale obecne jest dążenie do tego, by nieustannie obserwować, jak zachowują się oddech i umysł. Medytacja jako całość jest działaniem. Nawet jeśli praktykujemy niereagowanie czy „bycie tym, który wie”, to ciągle jest w tym obecny określony zamiar. To właśnie jest działanie.

Jak i dlaczego?
Thanissaro Bhikkhu, 05 Jun 2018 18:38

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Dwa ważne pytania na temat medytacji, które musisz sobie zadać, to: „jak?” i „dlaczego?” – jak to robić i dlaczego – ponieważ medytacja to nie tylko metoda. Praktyka jest osadzona w konkretnym kontekście, i dopiero wtedy, gdy to dostrzeżesz, możesz naprawdę zrozumieć, co robisz i wyciągnąć z tego, jak najwięcej.

Wywiad z Bhante Dhammiką
Filmy dokumentalne, 09 May 2018 08:53

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Wywiad z Bhante Shravasti Dhammiką, nakręcony w Townsville, w Australii w 2018 roku. Jeden z najczęściej wydawanych autorów buddyjskich na świecie, Bhante Dhammika, opowiada o swoim życiu pełnym przygód i spotkań ze sławnymi buddystami, dzieli się także swoimi doświadczeniami medytacyjnymi. Jego bogata osobowość i humor niezwykle inspirują do praktyki Ścieżki w sposób racjonalny, uprzejmy i inteligentny.

Medytacja w leśnym klasztorze Pa Auk
Filmy dokumentalne, 19 Apr 2018 14:43

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Film opowiada o leśnym klasztorze Pa Auk w Birmie, gdzie ponad tysiąc medytujących z całego świata praktykuje medytację. Ćwiczą się w 40 technikach skupienia, aby móc analizować ostateczną rzeczywistość nāmarūpy (umysłu i materii), jako przygotowanie do paṭicca-samuppādy (współzależnego powstawania) i vipassany (medytacji wglądu), jak to opisano w 1.500-letnim dziele komentatorskim Visuddhi Magga (Ścieżka oczyszczenia). Pokazane jest tu codzienne życie medytujących jak i wsparcie w ramach dāna (hojności) zarówno przez odwiedzających, jak i przez miejscową ludność, która wspiera klasztor przez cały rok.

Klasztor Dhammayanaram
Filmy dokumentalne, 13 Apr 2018 13:50

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Krótki film prezentujący klasztor Dhammayanaram, kambodżański klasztor w okolicach Perth, w którym mnisi z klasztoru Bodhinyana (głównego klasztoru Ajahna Brahma) często przebywają. W krótkim reportażu członkowie Stowarzyszenia wyrażają swoją wdzięczność Australijczykom i osobom, które przyczyniły się do powstania tego miejsca. Film powstał specjalnie dla kambodżańskiej społeczności w Perth, w ramach podzięki za ugoszczenie naczelnego Sasany w klasztorze.

Medytacja uważnego oddychania
Czypicki Wojtek, 29 Mar 2018 22:41

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Film wprowadzenia i medytacji prowadzonej przez Wojtka Czypickiego podczas spotkania grupy medytacyjnej Fundacji "Theravada" we Wrocławiu.

strona 1 z 23123...2223następna »