Wykład po projekcji filmu "Mistrzynie życia duchowego"
, 16 Jun 2018 07:22

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

"Mistrzynie życia duchowego. Buddyzm, Sri Lanka, rewolucja" to film dokumentalny będący świadectwem odradzania się tradycji wyświęcania kobiet na mniszki buddyjskie. Portal Sasana.pl jest patronem medialnym tego filmu.

Obserwuj to, co robisz
Thanissaro Bhikkhu, 12 Jun 2018 19:02

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Buddha skłania nas do zadawania sobie tego pytania każdego dnia, zarówno po to, by powstrzymać nas od pozostawania w samozadowoleniu, jak i po to, by przypomnieć nam, że praktyka jest czymś, co się robi. Nawet jeśli siedzimy tu zupełnie bez ruchu, to w naszym umyśle wciąż trwa działanie. Stale jest w nim obecna intencja skupiania się na oddechu, stale obecny jest zamiar, żeby utrzymać to skupienie i stale obecne jest dążenie do tego, by nieustannie obserwować, jak zachowują się oddech i umysł. Medytacja jako całość jest działaniem. Nawet jeśli praktykujemy niereagowanie czy „bycie tym, który wie”, to ciągle jest w tym obecny określony zamiar. To właśnie jest działanie.

Jak i dlaczego?
Thanissaro Bhikkhu, 05 Jun 2018 18:38

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Dwa ważne pytania na temat medytacji, które musisz sobie zadać, to: „jak?” i „dlaczego?” – jak to robić i dlaczego – ponieważ medytacja to nie tylko metoda. Praktyka jest osadzona w konkretnym kontekście, i dopiero wtedy, gdy to dostrzeżesz, możesz naprawdę zrozumieć co robisz i wyciągnąć z tego, jak najwięcej.

Wywiad z Bhante Dhammiką
Filmy dokumentalne, 09 May 2018 08:53

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Wywiad z Bhante Shravasti Dhammiką, nakręcony w Townsville, w Australii w 2018 roku. Jeden z najczęściej wydawanych autorów buddyjskich na świecie, Bhante Dhammika, opowiada o swoim życiu pełnym przygód i spotkań ze sławnymi buddystami, dzieli się także swoimi doświadczeniami medytacyjnymi. Jego bogata osobowość i humor niezwykle inspirują do praktyki Ścieżki w sposób racjonalny, uprzejmy i inteligentny.

Medytacja w leśnym klasztorze Pa Auk
Filmy dokumentalne, 19 Apr 2018 14:43

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Film opowiada o leśnym klasztorze Pa Auk w Birmie, gdzie ponad tysiąc medytujących z całego świata praktykuje medytację. Ćwiczą się w 40 technikach skupienia, aby móc analizować ostateczną rzeczywistość nāmarūpy (umysłu i materii), jako przygotowanie do paṭicca-samuppādy (współzależnego powstawania) i vipassany (medytacji wglądu), jak to opisano w 1.500-letnim dziele komentatorskim Visuddhi Magga (Ścieżka oczyszczenia). Pokazane jest tu codzienne życie medytujących jak i wsparcie w ramach dāna (hojności) zarówno przez odwiedzających, jak i przez miejscową ludność, która wspiera klasztor przez cały rok.

Klasztor Dhammayanaram
Filmy dokumentalne, 13 Apr 2018 13:50

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Krótki film prezentujący klasztor Dhammayanaram, kambodżański klasztor w okolicach Perth, w którym mnisi z klasztoru Bodhinyana (głównego klasztoru Ajahna Brahma) często przebywają. W krótkim reportażu członkowie Stowarzyszenia wyrażają swoją wdzięczność Australijczykom i osobom, które przyczyniły się do powstania tego miejsca. Film powstał specjalnie dla kambodżańskiej społeczności w Perth, w ramach podzięki za ugoszczenie naczelnego Sasany w klasztorze.

Medytacja uważnego oddychania
Czypicki Wojtek, 29 Mar 2018 22:41

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Film wprowadzenia i medytacji prowadzonej przez Wojtka Czypickiego podczas spotkania grupy medytacyjnej Fundacji "Theravada" we Wrocławiu.

Wywiad z Ajahnem Brahmem
Filmy dokumentalne, 23 Mar 2018 05:09

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Wywiad z Ajahnem Brahmem, opatem klasztoru Bodhinyana, duchowym doradcą BSWA (Buddhist Society of Western Australia). Tematy poruszane to między innymi powiązania Ajahna Brahma z Polską, historia powstawania kolejnych miejsc buddyjskich w okolicach Perth, kontrowersje związane z wyświecaniem bhikkhunī (mniszek), oraz o medytacji, zwłaszcza dość szczegółowych omówień odnoszących się do jhān.

Rozmyślania nad brakiem istoty
Khema Ayya, 14 Mar 2018 04:16

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

W buddyzmie używamy pojęć „ja” i „nie-ja”, i ważne jest, by zrozumieć owo nie-ja, anattę (brak istoty) – nawet jeśli początkowo będzie to rozumiane tylko jako idea – ponieważ jest sednem nauk Buddhy. Czyni to buddyzm wyjątkowym. Nikt, żaden inny nauczyciel duchowy, nie sformułował teorii braku istoty w ten sposób. A dzięki takiemu sformułowaniu możliwe jest rozmawianie o tym. Dużo zostało napisane o nie-ja, ale trzeba tego doświadczyć, żeby poznać, czym jest. Do tego właśnie dąży ta nauka, do doświadczenia braku istoty.

Wywiad z Ajahnem Brahmalim
Filmy dokumentalne, 09 Mar 2018 03:43

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Krótki wywiad z Ajahnem Brahmalim w klasztorze Bodhinyana, w którym opatem jest Ajahn Brahm. Tematy poruszane to między innymi Vinaya, kontrowersje związane z wyświecaniem bhikkhuni (mniszek), korupcji w Sandze, strukturze i systemie demokratycznym w zakonie oraz inne.

Klasztor Bodhinyana
Filmy dokumentalne, 05 Feb 2018 01:59

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Krótki film prezentujący klasztor Bodhinyana, w którym Ajahn Brahm i pozostali mnisi z Buddyjskiego Towarzystwa Zachodniej Australii przebywają, medytują i spotykają się ze świeckimi gośćmi. W tym krótkim reportażu zobaczyć można między innymi wnętrze słynnej jaskini Ajahna Brahma, czy widok z drona na cały klasztor.

Wywiad z Czcigodną Hāsapaññą
Filmy dokumentalne, 01 Feb 2018 05:05

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Wywiad z Czcigodną Hāsapaññą, opatką klasztoru mniszek Dhammasara na przedmieściach Perth w Australii. Czcigodna Hāsapañña odpowiada na pytania naczelnego Sasany odnośnie początków bycia opatką, problemów bycia w pełni wyświęconą mniszką i działalności klasztoru.

Podstawy buddyzmu - język pāḷijski
Podstawy buddyzmu, 12 Jan 2018 05:07

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Drugi film wyjaśniający czym jest język pāḷijski. Jeśli chciałbyś zasugerować temat kolejnego filmu, napisz proponowane hasło, najlepiej słowo pāḷijskie w komentarzu do filmu.

Wyprawa pana T.
Filmy dokumentalne, 03 Jan 2018 01:33

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Film dokumentujący wyprawę pana T., który pragnie spędzić resztę życia nieopodal rzeki Mekong, na północnym wschodzie Tajlandii. Podczas tej pełnej przygód podróży, w towarzystwie jednoosobowej ekipy filmowej, ma wypełnić się jego przeznaczenie.

Odpowiedź buddysty na współczesne dylematy ludzkiej egzystencji
Bodhi Bhikkhu, 20 Dec 2017 10:22

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Zanim podejmę temat odpowiedzi religii na najpoważniejsze dylematy współczesności, przedstawię krytykę zakłócenia egzystencjalnego, które obecnie rozpowszechniło się wśród tak dużej części ludzkości. Prawie przez cały ten wiek, religijny punkt widzenia był w defensywie. Być może nadszedł czas podjęcia ofensywy polegającej na dokładnej analizie sposobów myślenia, które leżą u podstaw naszego duchowego marazmu.

Jedność serca i umysłu
Thanissaro Bhikkhu, 12 Dec 2017 03:22

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Druga lekcja kammy uczy, że tak jak ty tworzysz własne szczęście i cierpienie, tak samo inni ludzie tworzą je dla siebie. Jeśli naprawdę chcesz, aby byli szczęśliwi, nie wystarczy, że będziesz ich traktował w miły sposób. Powinieneś chcieć również, aby nauczyli się, jak tworzyć przyczyny szczęścia. Będziesz chciał im pokazać, jak to robić. To dlatego dar Dhammy, nauki o tym, jak wzbudzać prawdziwe szczęście, jest darem najwyższej wartości.

Mistrzynie Życia Duchowego. Buddyzm, Sri Lanka, rewolucja
Małgorzata Dobrowolska, 08 Dec 2017 14:33

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Zaraz po osiągnięciu Przebudzenia Buddha powiedział: „Nie odejdę, dopóki nie ustanowię czterech filarów społeczności: bhikkhów (mnichów), bhikkhunī (mniszek), osób świeckich – kobiet i mężczyzn”. Mimo że Buddha ustanowił zakon bhikkhunī, w XI wieku linia ordynacji kobiet w tradycji theravādy wygasła. Od tego czasu uważa się, że kolejne mniszki nie mogą być wyświęcane.

Słownik Ṭhānissaro Bhikkhu
Thanissaro Bhikkhu, 29 Nov 2017 03:28

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Mimo że starałem się być tak spójny, jak to tylko możliwe, podczas przekładania terminów z języka pāḷijskiego na angielski, pozostaje kilka przypadków, w których pojedynczy termin w języku angielskim nie jest w stanie oddać w pełni wszystkich znaczeń pojęcia pāḷijskiego. Można uznać, że reguła przypisywania jednego angielskiego słowa jednemu słowu pāḷijskiemu zdaje się konsekwentna, jednak każda prawdziwie dwujęzyczna osoba będzie wiedziała, że trzymanie się takiej zasady może często doprowadzić do absurdów w trakcie tłumaczenia.

Chwila na oddech w codziennym życiu
Thanissaro Bhikkhu, 21 Nov 2017 09:24

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Jednym z celów medytacji jest stworzenie perspektywy, która pozwoli ci zobaczyć, które ze spraw są warte twojej uwagi, a które nie. Funkcjonowanie w symbiozie z oddechem sprawia, że człowiek staje się coraz bardziej wrażliwy na ruchy w umyśle, na to, co robi oraz na sprawy, których realizacja zużywa nadmierną ilość energii, marnuje ją. Jednocześnie oddech stwarza miejsce, w którym można zatrzymać się z dala od aktywności świata i dzięki temu spojrzeć na nie z innej perspektywy. Jest to kolejny powód do tego, żeby uwolnić się od codziennych czynności na jakiś czas, do tego, żeby nauczyć się patrzenia na pewne rzeczy w nowy sposób, z punktu widzenia obserwatora, kogoś, kto nie jest zbytnio zaangażowany.

Podstawowa metoda medytacji 11
Podstawowa metoda medytacji - Ajahn Brahm - filmowe audio książki, 14 Nov 2017 03:29

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Jedenasty i ostatni film czytania książki autorstwa Ajahna Brahmavamso "Podstawowa metoda medytacji". Czyta Ula Feluś. Jeśli chcesz pomóc w projekcie i udzielić swojego głosu, skontaktuj się z nami mailowo: moc.liamg|lp.anasas#moc.liamg|lp.anasas

Podstawowa metoda medytacji 10

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Dziesiąty film i kontynuacja czytania książki autorstwa Ajahna Brahmavamso "Podstawowa metoda medytacji". Czyta Har-Dao. Jeśli chcesz pomóc w projekcie i udzielić swojego głosu, skontaktuj się z nami mailowo: moc.liamg|lp.anasas#moc.liamg|lp.anasas

Podstawy buddyzmu - Theravāda
Podstawy buddyzmu, 03 Nov 2017 09:58

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Pierwszy film wyjaśniający czym jest Theravāda. Jeśli chciałbyś zasugerować temat kolejnego filmu, napisz proponowane hasło, najlepiej słowo pāḷijskie w komentarzu do filmu.

W poszukiwaniu sensu
Bodhi Bhikkhu, 30 Oct 2017 02:38

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Jednym z największych błogosławieństw nauk Buddhy jest to, że są one remedium na poczucie bezsensowności, które jest tak powszechne w dzisiejszych czasach. Dhamma może być źródłem sensu przede wszystkim dlatego, że dostarcza dwóch narzędzi do prowadzenia życia wypełnionego znaczeniem: to ostateczny cel, dla którego się żyje, oraz wyraźnie zdefiniowany, ale elastyczny zbiór instrukcji, dzięki którym możemy zmierzać do tego celu, niezależnie od etapu życia, na którym jesteśmy.

Podstawowa Metoda Medytacji 09
Podstawowa metoda medytacji - Ajahn Brahm - filmowe audio książki, 27 Oct 2017 03:32

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Dziewiąty film i kontynuacja czytania książki autorstwa Ajahna Brahmavamso "Podstawowa metoda medytacji". Czyta Dawid Bania. Jeśli chcesz pomóc w projekcie i udzielić swojego głosu, skontaktuj się z nami mailowo: moc.liamg|lp.anasas#moc.liamg|lp.anasas

Autentyczność sutt kanonu pāḷijskiego
Leigh Brasington, 24 Oct 2017 02:03

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

powracaj bezustannie do zaleceń Buddhy dotyczących praktyki; nie przejmuj się historyjkami, sprzecznościami, mitologią itd.; miej na uwadze fakt, że jedynym celem Buddhy było ukazanie drogi do wyzwolenia ze stanu określanego mianem dukkha, skup się więc na instrukcjach z tym związanych i podążaj za nimi.

strona 1 z 22123...2122następna »