Chwila na oddech w codziennym życiu
Thanissaro Bhikkhu, 21 Nov 2017 09:24

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Jednym z celów medytacji jest stworzenie perspektywy, która pozwoli ci zobaczyć, które ze spraw są warte twojej uwagi, a które nie. Funkcjonowanie w symbiozie z oddechem sprawia, że człowiek staje się coraz bardziej wrażliwy na ruchy w umyśle, na to, co robi oraz na sprawy, których realizacja zużywa nadmierną ilość energii, marnuje ją. Jednocześnie oddech stwarza miejsce, w którym można zatrzymać się z dala od aktywności świata i dzięki temu spojrzeć na nie z innej perspektywy. Jest to kolejny powód do tego, żeby uwolnić się od codziennych czynności na jakiś czas, do tego, żeby nauczyć się patrzenia na pewne rzeczy w nowy sposób, z punktu widzenia obserwatora, kogoś, kto nie jest zbytnio zaangażowany.

Podstawowa metoda medytacji 10
Podstawowa metoda medytacji - Ajahn Brahm - filmowe audio książki, 08 Nov 2017 06:35

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Dziesiąty film i kontynuacja czytania książki autorstwa Ajahna Brahmavamso "Podstawowa metoda medytacji". Czyta Har-Dao. Jeśli chcesz pomóc w projekcie i udzielić swojego głosu, skontaktuj się z nami mailowo: moc.liamg|lp.anasas#moc.liamg|lp.anasas

Podstawy buddyzmu - Theravāda
Podstawy buddyzmu, 03 Nov 2017 09:58

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Pierwszy film wyjaśniający czym jest Theravāda. Jeśli chciałbyś zasugerować temat kolejnego filmu, napisz proponowane hasło, najlepiej słowo pāḷijskie w komentarzu do filmu.

W poszukiwaniu sensu
Bodhi Bhikkhu, 30 Oct 2017 02:38

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Jednym z największych błogosławieństw nauk Buddhy jest to, że są one remedium na poczucie bezsensowności, które jest tak powszechne w dzisiejszych czasach. Dhamma może być źródłem sensu przede wszystkim dlatego, że dostarcza dwóch narzędzi do prowadzenia życia wypełnionego znaczeniem: to ostateczny cel, dla którego się żyje, oraz wyraźnie zdefiniowany, ale elastyczny zbiór instrukcji, dzięki którym możemy zmierzać do tego celu, niezależnie od etapu życia, na którym jesteśmy.

Podstawowa Metoda Medytacji 09
Podstawowa metoda medytacji - Ajahn Brahm - filmowe audio książki, 27 Oct 2017 03:32

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Dziewiąty film i kontynuacja czytania książki autorstwa Ajahna Brahmavamso "Podstawowa metoda medytacji". Czyta Dawid Bania. Jeśli chcesz pomóc w projekcie i udzielić swojego głosu, skontaktuj się z nami mailowo: moc.liamg|lp.anasas#moc.liamg|lp.anasas

Autentyczność sutt kanonu pāḷijskiego
Leigh Brasington, 24 Oct 2017 02:03

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

powracaj bezustannie do zaleceń Buddhy dotyczących praktyki; nie przejmuj się historyjkami, sprzecznościami, mitologią itd.; miej na uwadze fakt, że jedynym celem Buddhy było ukazanie drogi do wyzwolenia ze stanu określanego mianem dukkha, skup się więc na instrukcjach z tym związanych i podążaj za nimi.

Czytanie puszczy: proces życia
Filmy dokumentalne, 20 Oct 2017 03:26

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

W filmie dokumentalnym z 2014 roku Marcin Fabjański opowiada o swoim dwutygodniowym pobycie w Puszczy Białowieskiej i o dostrajaniu się w niej do procesu życia. We wstępie padają znamienne słowa; są ludzie, którzy patrząc na wiekowe dęby widzą przepływ czasu. To tacy ludzie zbudowali z tych dębów stolicę świata, nie ścinając ani jednego drzewa. Znamienne są też słowa samego Fabjańskiego, który na początku mówi o usuwaniu w miastach niepotrzebnych elementów krajobrazu: przestrzeń w mieście jest porządkowana, śmieci są usuwane, tak samo opadłe konary w parkach, starzy ludzie usuwani są do domów starców, natomiast w puszczy proces życia pojawia się nieunikniony, w takiej postaci w jakiej jest.

Koło czasu
Filmy dokumentalne, 20 Oct 2017 03:00

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

W swoim dokumencie, który uzyskał błogosławieństwo Dalaj Lamy, przedstawia Herzog przebieg jednego z najważniejszych buddyjskich rytuałów - Kalaczakry (Koła Czasu). Film stanowi udaną próbę przybliżenia atmosfery obchodów święta i uchwycenia jego istoty. Jest jednym z niewielu tak dokładnych filmowych opisów ceremoniału religijnego.

Spotkanie z boskimi posłańcami
Bodhi Bhikkhu, 17 Oct 2017 02:05

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Buddha mówił, że niewiele jest osób zdolnych do głębokiego przeżywania poruszających, wstrząsających rzeczy, natomiast liczba osób do tego niezdolnych jest znacznie większa. Ostrogi Przebudzenia kłują nas ze wszystkich stron, ale my zbyt często, zamiast je zauważyć, chronimy się przed nimi, nakładając kolejne warstwy „ubrań”. Twierdzenie to jest aktualne, pomimo masowo toczących się ostatnio dyskusji i pojawiających się publikacji na temat starości, śmiertelnych chorób i alternatywnych postaw w stosunku do śmierci. Otwarta i szczera uważność nadal nie jest wystarczająca, aby móc przyjąć przesłanie boskich posłańców.

Apenińska szkoła żywej filozofii - dramaturgia podmorficzna
Marcin Fabjański, 10 Oct 2017 17:01

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

W światy podmorficzne wkraczamy poprzez dostrojenie uwagi do czterech pierwiastków: ziemi, wody, powietrza i ognia. Pierwiastek ziemi odczuwamy na przykład poprzez utrzymywanie uwagi na takich jego cechach jak twardość i miękkość. Spróbujcie twardości! Zaciśnijcie zęby, a teraz puśćcie ten zacisk. Doznanie, które odczuwacie teraz w ustach jest definicją twardości.

Apenińska szkoła żywej filozofii - dramaturgia morficzna
Marcin Fabjański, 10 Oct 2017 16:44

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Greccy filozofowie zauważyli, że nie wiemy co przynosi nam szczęście. Epikur mówił, że wystarczą do niego trzy warunki: nie być głodnym, nie być spragnionym, znaleźć ochronę przed żywiołami. Wszystko ponad to – na przykład wykwintne jedzenie - nie jest już zwiększaniem szczęścia, tylko jego urozmaicaniem. A gdy będziemy się uganiać za luksusem, wytworzymy w sobie deficyt. Będziemy żyć wieczną udręka niespełnienia, bo nadmiar nie ma końca.

Apenińska szkoła żywej filozofii - dramaturgia narracyjna
Marcin Fabjański, 10 Oct 2017 16:25

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Doświadczamy przesytu informacji, i wcale nie jesteśmy od tego mądrzejsi. Badania pokazują, że z oceanu informacji wyławiamy te, które potwierdzają nasze opinie, a nie te, które poszerzają nasze horyzonty. Jak stworzyć inteligentny system filtrowania treści? Nauczyć się utrwalać to, co cenne i puszczać wolno śmieci myślowe i wyobrażeniowe? Jak dać się uwieść przez zdrową dramaturgię narracyjną?

Apenińska szkoła żywej filozofii - wprowadzenie
Marcin Fabjański, 06 Oct 2017 15:48

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

W Apenińskiej Szkole Żywej Filozofii uprawiamy filozofię tak jak to robiono, zanim została zepsuta przez teoretyków. Robimy to poprzez poprzez medytację, kontemplację, studiowanie dzieł dawnych mistrzów, wyprawy w naturę, rozmowę terapeutyczną i dociekanie.

Uważność jest zawsze właściwa? Nie!
Leigh Brasington, 02 Oct 2017 09:21

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

„Uważność jest zawsze właściwa” – czyżby? Z takim przekonaniem spotkałem się u wielu zachodnich nauczycieli vipassany, którzy stwierdzali: „Abhidhamma uczy, że «uważność jest zawsze właściwa»”. Ale czy uważność (sati) rzeczywiście jest zawsze właściwa?

Podstawowa Metoda Medytacji 08
Podstawowa metoda medytacji - Ajahn Brahm - filmowe audio książki, 29 Sep 2017 06:53

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Ósmy film i kontynuacja czytania książki autorstwa Ajahna Brahmavamso "Podstawowa metoda medytacji". Czyta Theri. Jeśli chcesz pomóc w projekcie i udzielić swojego głosu, skontaktuj się z nami mailowo: moc.liamg|lp.anasas#moc.liamg|lp.anasas

Cele edukacji buddyjskiej
Bodhi Bhikkhu, 27 Sep 2017 07:04

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Według idealnego scenariusza edukacja jest najważniejszym narzędziem ludzkiego rozwoju, niezbędnym do przemiany niewykształconego dziecka w dojrzałego i odpowiedzialnego dorosłego człowieka. Jednak w dzisiejszych czasach, zarówno w krajach rozwiniętych, jak i rozwijających się, można zaobserwować, że formalna edukacja jest w poważnych tarapatach. Szkolne instrukcje stały się tak zrutynizowane i oklepane, że dzieci często postrzegają szkołę bardziej jako ćwiczenie cierpliwości, niż przygodę uczenia się. Nawet najbystrzejsi i najbardziej sumienni uczniowie łatwo stają się nerwowi, a dla wielu jedyną atrakcyjną drogą ucieczki stają się narkotyki, eksperymenty seksualne i wybuchy bezsensownej przemocy. Także nauczyciele, niezadowoleni z systemu, któremu służą, stają przed poważnym dylematem, lecz są niezdolni do wypracowania sensownej alternatywy.

Dhamma Dana (film dokumentalny)
Filmy dokumentalne, 25 Sep 2017 07:27

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Dhamma Dana to 30 minutowy film, nakręcony w całości w Mjanmie (Birmie). Zagłębia się w monastyczną tradycję tzw Złotej Krainy [Suvaṇṇabhūmi] i pokazuje, w jaki sposób birmańscy buddyści odkrywają wewnętrzną wolność. Film w spokojnym rytmie dokumentuje tę starożytną tradycję, której niewielu było w stanie doświadczyć osobiście.

Buddyzm - niebo na ziemi
Filmy dokumentalne, 11 Sep 2017 08:03

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Podróżując po wielu zakątkach świata, znany irlandzki prezenter telewizyjny Christy Kenneally oprowadza nas po wspaniałych zabytkach związanych buddyzmem. Film w reżyserii Stephena Rooke'a z 2003 roku jest jednym z serii filmów dokumentalnych pod tytułem "Niebo na ziemi", opowiadających o religiach światowych i miejscach związanych z pogaństwem, judaizmem, chrześcijaństwem, islamem, hinduizmem.

Mnisi w laboratorium
Filmy dokumentalne, 08 Sep 2017 06:57

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Historia człowieka i naukowej przygody. Dlaczego nowoczesna nauka jest zainteresowana medytacją? Dlaczego, jak się okazuje, medytacja jest dobra dla zdrowia? Dlaczego mnisi buddyjscy pozwalają zachodnim naukowcom badać ich mózgi i ciała? Buddyści studiują umysł ludzi od 2500 lat. Wynaleźli techniki medytacyjne, które przekształcają emocje i trenują uważność umysłu.

Chłopiec, który żył już kiedyś
Filmy dokumentalne, 04 Sep 2017 11:26

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Cameron Macauley, mieszkający w okolicy Glasgow sześciolatek twierdzi, że pamięta swoje poprzednie życie. Podawane przez niego szczegóły na temat byłej rodziny i dawnego domu sprawiły, że jego losem zainteresowali się naukowcy.

Sekrety Buddhy
Filmy dokumentalne, 01 Sep 2017 12:19

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

W 2013 roku ekipa archeologów dokonała niezwykłego odkrycia. Starali się dowieść, że buddyzm mógł mieć swój początek znacznie wcześniej, niż dotychczas sądzono. W filmie "Sekrety Buddhy" dr Robin Coningham i jego zespół archeologów zyskali ekskluzywny dostęp do specyficznego miejsca, które jest wpisane na światową listę dziedzictwa UNESCO.

Kości Buddhy
Filmy dokumentalne, 28 Aug 2017 07:02

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

"Kości Buddhy" to film dokumentalny z lektorem, w którym historyk Indii Charles Allen próbuje rozwiązać tajemnicę archeologicznego odkrycia z końca XIX wieku. W 1898 roku Willie Peppe i jego pracownicy wykopali na wzgórzu w północnych Indiach ogromny kamienny kufer z pięcioma antycznymi słojami. Napis na jednym z nich zdawał się sugerować, że w środku naczynia znajdują się szczątki Buddhy. Niezwykłe odkrycie szybko stało się tematem dysput i licznych skandali.

Podstawowa metoda medytacji 07
Podstawowa metoda medytacji - Ajahn Brahm - filmowe audio książki, 21 Aug 2017 19:12

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Siódmy film i kontynuacja czytania książki autorstwa Ajahna Brahmavamso "Podstawowa metoda medytacji". Czyta Mateusz Szechlicki. Jeśli chcesz pomóc w projekcie i udzielić swojego głosu, skontaktuj się z nami mailowo: moc.liamg|lp.anasas#moc.liamg|lp.anasas

Tashi i mnich
Filmy dokumentalne, 20 Aug 2017 08:41

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Lobsang Phuntsok, mnich buddyjski, przeszedł pod przewodnictwem Jego Świętobliwości Dalai Lamy trening, dzięki któremu mógł dzielić się naukami buddyzmu tybetańskiego z ludźmi z Zachodu.

W 2006 roku poczuł, że musi porzucić dotychczasowe życie jako przewodnik duchowy w Stanach Zjednoczonych i powrócił do miejsca swego urodzenia, mając marzenie, by móc ratować niechciane dzieci.

Medytacja odpuszczania
Brahmavamso Ajahn, 16 Aug 2017 15:31

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

To moja pierwsza sobota od powrotu z odosobnienia, dlatego zacznę od zupełnych podstaw. Wszyscy na pewno słyszeliście o uważności [mindfulness]. W żadnej księgarni nie może dzisiaj zabraknąć działu o uważności.

strona 1 z 21123...2021następna »