Stabilność twojego spojrzenia
Thanissaro Bhikkhu, 12 Sep 2021 06:56

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Stabilność twojego „spojrzenia” medytacyjnego pomaga w przenikaniu się nawzajem elementów zjawisk, aż do ich zjednoczenia się w tu i teraz, w chwili obecnej. Tak więc pozostając z oddechem, staraj się utrzymywać swoje „spojrzenie” - swoje skupienie na oddechu - w sposób tak stabilny i tak nieprzerwany, jak tylko potrafisz. Im bardziej ciągłe jest twoje skupienie, tym lepiej widzisz, w jaki sposób zjawiska w umyśle są faktycznie połączone, powiązane ze sobą. Jeśli twoje spojrzenie medytacyjne nie będzie stałe, będziesz łączyć zjawiska tylko w swojej wyobraźni.

Wywiad z Czcigodną Kusumą
Filmy dokumentalne, 05 Sep 2021 07:18

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

W wywiadzie wykorzystano fragmenty filmu "Mistrzynie życia duchowego. Buddyzm, Sri Lanka, rewolucja"
W dowód pamięci Czcigodnej Kusumy (1929 - 2021)

Odosobnienie z Ajahnem Thanissaro
Thanissaro Bhikkhu, 29 Aug 2021 08:19

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Odosobnienie poświęcone medytacji oddechu nauczanej przez Thanissaro Bhikkhu. Odosobnienie odbyło się w świątyni Wubongsa należącej do szkoły Kwan Um, przy Małowiejskiej 22-24 w Warszawie (https://www.zen.pl/).

The Mindful Monk. U źródeł mindfulness
Filmy dokumentalne, 31 Jul 2021 15:20

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

"The Mindful Monk" to film dokumentalny Tomasza Kryszczyńskiego o buddyjskim mnichu Ajahnie Jinavamso, który przez wiele lat żyjąc samotnie na jednej z wysp Sri Lanki pogłębiał sati, co na Zachodzie zazwyczaj tłumaczone jest jako mindfulness (uważność). Przedstawia rozumienie i praktykę sati - mindfulness bohatera filmu. Powstanie tego dokumentu jest wynikiem podróży autora po Sri Lance w poszukiwaniu źródeł sati - mindfulness. Równocześnie stanowi przypuszczalnie ostatnie zarejestrowane spotkania z Ajahnem Jinavamso.

Wywiad z Tomaszem Kryszczyńskim
Filmy dokumentalne, 25 Jul 2021 07:09

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Wywiad z Tomaszem Kryszczyńskim o jego książce "Wgląd. Buddyzm, Tajlandia, ludzie".

Dlaczego ludzie tu przychodzą
Brahmavamso Ajahn, 04 Jul 2021 06:34

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

I to jeden z powodów, dla których – miejmy nadzieję – ludzie przychodzą do miejsc takich jak to. Chodzi zwyczajnie o zachęcanie ludzi do bycia życzliwym wobec innych. A te małe, malutkie akty życzliwości znaczą bardzo dużo. Powodem jest to, że żyjemy w świecie, który jest niezwykle materialistyczny. Według ludzi wszystko kręci się wokół nich. A tutaj jest całkowicie odwrotnie. Tutaj chodzi o to, jak komuś pomóc i służyć.

Medytacja na Zoomie
Jagaro Bhikkhu, 27 Jun 2021 07:16

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Mowa Dhammy i instrukcje odnośnie praktyki medytacyjnej via Zoom.

Nauka Buddy - rozdział 5
Paul Carus, 23 Jun 2021 08:45

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

„A więc Ānando, bądźcie sami światłem dla siebie; nie opierajcie się i nie pragnijcie żadnej zewnętrznej pomocy.”
„Trzymajcie się mocno Prawdy jako swej jedynej światłości. Tylko w Prawdzie szukajcie zbawienia. I nie spodziewajcie się znikąd i od nikogo pomocy, po za własną głębią.”

Gdyby Jezus i Buddha spotkali się
Brahmavamso Ajahn, 18 Jun 2021 09:39

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

– Według mnie Buddha powiedziałby, że odkupienia poprzez cierpienie należy dokonać osobiście, nie zaś polegając na cierpieniu innej istoty. Jest to coś, czego każdy musi dokonać sam oraz musi być w stanie tego dokonać – poszukiwać prawdy nie w innej istocie, nauczycielu, mnichu, arcybiskupie czy imamie, nawet nie w księdze, lecz patrząc we własne serce – zwłaszcza poprzez praktykę medytacji, wglądu w siebie, poprzez skupienie i potęgę umysłu, gdy staje się całkowicie nieporuszony – by tą drogą móc empirycznie pojąć istotę cierpienia. Z pewnością więc ścieżka buddyzmu wiedzie do zrozumienia sensu cierpienia w o wiele głębszym wymiarze.

Opowieść o słoniu, czyli dlaczego warto otaczać się spokojnymi ludźmi
Brahmavamso Ajahn, 18 Jun 2021 08:06

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Ta historia opowiedziana przez Buddhę ma bardzo głęboki przekaz. To opowieść o naturze umysłu, o psychologii. Jeśli otaczacie się spokojnymi ludźmi, sami stajecie się spokojni, niezależnie od wszystkiego. To jeden z powodów, dla których ludzie lubią zatrzymywać się w buddyjskich klasztorach mnichów lub mniszek. Mogą wtedy w pewien sposób podłączyć się do spokojnych i życzliwych energii mnichów i mniszek. Przebywając w klasztorze, stajecie się bardziej wyciszeni, spokojniejsi i życzliwsi.

Nauka Buddy - rozdział 4
Paul Carus, 16 Jun 2021 11:22

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Przyzwyczajeniem głupców — czy będą ludźmi świeckimi czy mnichami — jest zawsze myśleć: „ja” to zrobiłem; niech inni mi podlegają; w tej czy innej sprawie „ja” muszę odegrać wielką rolę, itp. Głupcy nie dbają o obowiązek, który jest do spełnienia, ani o cel, który trzeba osiągnąć, myślą tylko o swej własnej osobie; używają każdej rzeczy jako podnóżka dla swej próżności, dbają tylko o swe wywyższenie.

Opanowywanie przyczynowości
Thanissaro Bhikkhu, 11 Jun 2021 16:58

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Większość z nas jest jak człowiek, który wpada do pokoju, zachowuje się obraźliwie, a potem narzeka: „Ludzie w pokoju wydawali się strasznie wycofani, strasznie nieprzyjaźni” – tak jakby swoimi działaniami i wtargnięciem do pokoju nie wpłynął na atmosferę.

Jak radzić sobie z bólem podczas medytacji
Brahmavamso Ajahn, 11 Jun 2021 06:05

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Poprawcie pozycję, proszę was! Nie chodzi o to, żeby ciągle nadzorować, co się dzieje w ciele – wystarczy być dla niego łagodnym. Jeśli wchodzicie w głęboką medytację i zaczynacie odczuwać ból w ciele, macie dwa wyjścia: możecie go znosić, znosić i znosić – do niczego to nie doprowadzi.

Nauka Buddy - rozdział 3
Paul Carus, 09 Jun 2021 12:48

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

„Człowiek, który się trzyma tej wzniosłej ścieżki, może żyć w zwykłym świecie, a jednak zachować serce czyste i wolne od zwykłych pożądań.”

Jak radzić sobie z uzależnieniami
Brahmavamso Ajahn, 05 Jun 2021 07:58

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Dlaczego to robimy i jak możemy sobie z tym poradzić? Zacznijmy od uzależnień fizycznych. Przede wszystkim należy uświadomić sobie, że jest to realny problem. Tymczasem najdziwniejsze jest to, że ludzie są zbyt dumni, by przyznać się do błędów i zawsze chcą mieć rację – dopóki nie spowodują poważnych szkód dla siebie i innych. Nie potrzebujesz lekarza czy psychiatry, by stwierdzić, że jesteś od czegoś uzależniony – to powinno być dla ciebie oczywiste. Należy przede wszystkim przestać piętnować uzależnienia. Nie musisz siebie winić, nie jesteś gorszym człowiekiem przez to, że jesteś od czegoś uzależniony. To się po prostu niektórym ludziom przydarza.

Umysł - Wykonawca i Wiedzący
Brahmavamso Ajahn, 04 Jun 2021 08:26

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Istnieją dwa rodzaje umysłu – pierwszy to viññāna, czyli świadomość, a drugi to saṅkhāra, wytworzenia umysłowe, aktywna część umysłu. Połowa waszego umysłu jest więc bardzo aktywna – planuje, pragnie, wykonuje, myśli, inicjuje wszystkie reakcje – to jest aktywna część umysłu. Zaś druga połowa umysłu jest całkowicie pasywna – po prostu wie. Rejestruje mój głos, obrazy, sygnały płynące z ciała, rejestruje myśli. Jest to część pasywna, która tylko odbiera informacje. Nazywam ją, z braku lepszego określenia, „Wiedzącym”. Z kolei aktywną część umysłu nazywam „Wykonawcą”.

Jak zmotywować się do medytacji
Brahmavamso Ajahn, 28 May 2021 08:23

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Czy istnieje niebo i piekło
Brahmavamso Ajahn, 21 May 2021 06:42

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Nieba i piekła istnieją. Kto was zsyła do piekła i jak tam jest?

Nauka Buddy - Rozdział 2
Paul Carus, 19 May 2021 09:45

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

W tym czasie żyło dwóch braminów imieniem Sāriputta i Moggallāna; prowadzili oni religijne i świątobliwe życie jako kierownicy wyznawców Sanjayi. Przyrzekli sobie wzajemnie: „Kto z nas pierwszy osiągnie Nibbānę powie o tym drugiemu”.

Etapy medytacji oddechu
Thanissaro Bhikkhu, 16 May 2021 07:34

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Kiedy Buddha naucza medytacji oddechu, uczy w sumie szesnastu kroków. Są to najbardziej szczegółowe instrukcje medytacyjne w kanonie. Oddech jest obiektem najbardziej i najczęściej przez Buddhę polecanym, ponieważ stanowi nie tylko dziedzinę, gdzie umysł może się uspokoić i zyskać skupienie, ale jest również czymś, co umysł może analizować. To wtedy mogą pojawić się wszystkie wglądy potrzebne do Przebudzenia: w czasie, gdy umysł jest uważny oddechu, czujny, a także świadomy tego, w jakiej jest z nim relacji.

Jak odpuścić ból przeszłości
Brahmavamso Ajahn, 13 May 2021 13:17

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Jeśli jakieś wspomnienie z przeszłości naprawdę cię dręczy, nie mogłeś go odpuścić, możesz zastosować pewną ceremonię, którą odprawiamy – ceremonię odpuszczenia bolesnych zdarzeń z przeszłości.

Nauka Buddy - wstęp i rozdział 1
Paul Carus, 12 May 2021 08:05

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Znaczna większość podanych w tej książce rozdziałów jest cytowana z dosłownych tłumaczeń starożytnych, oryginalnych tekstów buddyjskich. Czasem skracałem je lub upraszczałem, aby stały się zrozumiałe dla współczesnych czytelników; albo dodawałem zdania, dla jaśniejszego przedstawienia myśli, w tym samym oczywiście duchu co księgi; dodałem również w tym duchu Wstęp.

Buddyzm i śmieci
Brahmavamso Ajahn, 09 May 2021 08:58

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Jak wielu z was może już zaczęło się domyślać, było to porównanie do kosza na śmieci. To moje pierwsze porównanie dla uczczenia pojęcia śmieci. Ajahn Chah powiedział: „Jeśli kiedykolwiek będziesz udzielał porad i wysłuchiwał problemów ludzi, musisz zawsze przyjmować wszystko, co mówią, starając się tego nie oceniać, tylko okazywać życzliwość i przejęcie tym, co ich spotkało – możesz nie rozumieć, przez co przechodzą, ale postaraj się okazać im jak najwięcej życzliwości. Ale kiedy już wyjdą, musisz sobie wyobrazić, że jesteś koszem na śmieci. Tak, by móc przyjmować wszystkie problemy i trudności, o jakich ludzie ci opowiedzą. Możesz nie rozumieć, dlaczego wrzucają te śmieci w ciebie, nie jesteś niczemu winien, ale proszę, przyjmij je”. A najważniejsza część tego porównania była na samym końcu. „Proszę, tylko pamiętaj o tym, żeby zawsze wyobrażać sobie, że jesteś koszem na śmieci z dziurawym dnem. Wtedy wszystko, co ludzie ci powiedzą, cokolwiek w ciebie wrzucą, przeleci i nic się w tobie nie zatrzyma”.

Inteligencja to nie mądrość
Brahmavamso Ajahn, 07 May 2021 16:09

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Twoja inteligencja doprowadziła cię do jednotorowego umysłu, robienia rzeczy tylko w określony sposób. A żeby osiągnąć oświecenie, musisz odłożyć to wszystko na bok, całkowicie odpuścić i zrobić coś radykalnie innego. Nie myśleć tak jak inni ludzie, nie naśladować nikogo, nawet Ajahna Brahma. Jeśli spróbujesz zrobić to na mój sposób, to będzie tylko kolejny wysiłek. Totalnie odpuść, porzuć wszystko. Zniknij. Właśnie to prowadzi do oświecenia.

Życie pełne błogosławieństw
Lee T Y, 04 May 2021 11:31

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

„Ci, którzy nie mają większego kontaktu z buddyzmem, czasem dochodzą do wniosku, że wiąże się on bardziej z mnichami i mniszkami żyjącymi w oddalonych lasach starożytnych Indii i że nie ma on nic istotnego do powiedzenia ludzkości w XXI wieku. Ta książka szybko zmieni tego typu błędne poglądy. Buddha zwracał uwagę na odwieczne bolączki wszystkich istot ludzkich – na naturę dobra i zła, na kwestię pokojowego życia z sąsiadem, znaczenie życia i, co najważniejsze, na to, jak być szczęśliwym i spełnionym. Autor tej publikacji wybrał cztery mowy Buddhy poruszające wszystkie te zagadnienia i opatrzył je komentarzami. Wynikiem jest czytelny, praktyczny i sensowny przewodnik wyjaśniający, w jaki sposób żyć zgodnie z buddyzmem”.

strona 1 z 26123...2526następna »