Cierpliwość Cierpliwość oznacza trzymanie się przyczyn praktyki, bez zważania na to, jak długo będzie trzeba czekać na rezultaty. Innymi słowy, praktykujesz z determinacją, trzymasz się tego i nie odpuszczasz – bez pośpiechu i stale.
Ćwiczenie całego umysłu Umysł może się zbuntować, gdy uporczywie stosuje się jedną metodę, nie mając innych technik i podejść w zanadrzu, dlatego trzeba pamiętać, że medytacja to wszechstronne ćwiczenie.
Dostroić się do oddechu Wskazówki, jak medytować dane przez Bhante Thanissaro, zwłaszcza co robić z oddechem i jak odnieść to do całości Ścieżki buddyjskiej.
Faktura drewna Buddha uczy, że ścieżka praktyki ma dwie strony: stronę rozwoju i stronę odpuszczania. Ważne jest, by widzieć praktykę z obydwu perspektyw – by obejmowała obie te strony
Godność w umiarkowaniu Reguła umiarkowania, wyrzekania się, dotyczy każdego etapu ścieżki. Jeśli praktykujesz hojność, musisz rezygnować z rzeczy, które być może lubisz. Dostrzegasz korzyści płynące z mówienia „nie” swojej zachłanności, pozwalasz innym ludziom cieszyć się tym, co dajesz.
Jak i dlaczego? Autor w zwięzły i wnikliwy sposób wyjaśnia, dlaczego warto sobie zadać dwa podstawowe pytania na temat medytacji.
Lęki Boimy się tak wielu rzeczy. Jest tak dużo lęku w naszym życiu. Mimo to teksty nie poświęcają mu zbyt wiele uwagi, głównie dlatego, że istnieją różne rodzaje lęku – lęk związany z chciwością, związany ze złością, z ułudą – a teksty skupiają się bardziej na emocjach, którymi podszyte są lęki, niż na nich samych.
Nieustanna wrażliwość W jaki sposób umiejętnie praktykować, jak samego siebie zmotywować do medytacji, gdzie jest równowaga i wkładanie "w sam raz" wysiłku? Thanissaro Bhikkhu stara się nam pokazać na czym polega wprawne bycie wrażliwym i obeznanym w tym, co robimy na poduszce medytacyjnej.
Obserwator Do utrzymania umysłu w równowadze konieczna jest umiejętność obserwowania: trzeba być tak precyzyjnie spostrzegawczym, jak to tylko możliwe. Thanissaro Bhikkhu wyjaśnia, że to właśnie szczegóły liczą się w medytacji, drobiazgi, i jeśli nie skupia się na nich uwagi, a jedynie zachowuje pozory, to wiele się traci.
Obserwuj to, co robisz Czym są intencje i jak wpływają na działania? I dlaczego nauki na temat działania są czymś, co wyróżnia buddyzm? Autor przybliża nam te kwestie w doskonałym artykule.
Po pierwsze szczodrość Esej na temat podstawowego podejścia do życia z punktu widzenia nauk Buddhy
Polegać na umyśle Naszym podstawowym problemem jest to, że najmniej wiemy o najważniejszej rzeczy w życiu – o umyśle.
Postanowienia Ważne jest mieć konkretne cele w swojej praktyce: to coś, co umyka wielu osobom. Myślą, że posiadanie celu oznacza ciągłe zamartwianie się, że go nie osiągną.
Proces utrzymywania Umysł ma tendencję do znacznie szybszego poruszania się niż ciało i jest o wiele bardziej zmienny. Dlatego musimy dodatkowo i ciężko pracować nad tym bardzo trudnym aspektem treningu: utrzymywaniem umysłu w jednym miejscu, utrzymywaniem go w skupieniu.
Rozsądny a osądzający Podczas medytacji nie powinniśmy osądzać tego, czego w sobie nie lubimy, ale próbować się nauczyć cierpliwości i tego, jak patrzeć na nielubiane rzeczy wystarczająco długo, by poradzić sobie z nimi w rozsądny sposób, czyli przez zrozumienie
Skąpani w oddechu Jak zmienić postrzeganie oddechu, żeby mógł on swobodnie przepływać przez ciało i żeby pojawiło się uczucie pełni? Thanissaro Bhikkhu tłumaczy, że można odwrócić sytuację i pomyśleć, że to oddech nas otacza, że jesteśmy w nim zanurzeni, co w konsekwencji pomaga rozluźnić napięcia i rozpuścić blokady.
Ścieżka pytań Celem naszej praktyki jest osiągnięcie wnikliwości, która prowadzi do wyzwolenia, do wolności. Zanim tam jednak dotrzemy, musimy ćwiczyć wnikliwość na każdym poziomie praktyki.
To, co nieosiągalne Jedną z największych trudności, jakie sobie stwarzamy, to obraz samego siebie. Zauważamy, że trudno robić rzeczy, które są dla nas dobre, a łatwo takie, które nam szkodzą, dochodzimy więc do wniosku, że z natury jesteśmy leniwi albo że leniwa część umysłu to nasze prawdziwe „ja”, bo używanie pozostałej części oczywiście wymaga wysiłku.
Tylko wyobraź to sobie Thanissaro Bhikkhu wyjaśnia, jak posługiwać się wyobraźnią, żeby rozwijać skupienie. Polega to na tym, że trzeba pozwolić zawładnąć wyobraźnią umiejętności, którą chcesz rozwijać, a do tego potrzebne są cztery kroki.
U drzwi klatki Ważnym elementem praktyki jest odpuszczanie. Wolimy myśleć, że oznacza to porzucanie rzeczy, których nie lubimy, a zatrzymywanie tych, które lubimy. W rzeczywistości jest to o wiele bardziej wymagające.
Umysł – twórca historyjek Czasami zdarza się, że nie możemy sobie poradzić z narracją, którą umysł wciąż odtwarza. Z tego artykułu dowiemy się, że często pomocną w takiej sytuacji okazuje się nie ta część medytacji, która jest związana z oddechem, ale inna, związana z rozwijaniem miłującej dobroci, współczucia, wdzięczności i spokoju.
W dobrym nastroju Mowa Thanissaro Bhikkhu o tym, że nie osiągniemy dobrych rezultatów w medytacji, jeśli umysłu nie cechuje radość, cierpliwość i mądrość. Te cechy są jak nasiona – pozwalają medytacji się rozwijać. Każdy z nas ma w umyśle dobre właściwości i mnóstwo rzeczy, o których może myśleć, by wprawić się w dobry nastrój.
Wejdź w kontakt z teraźniejszością Często, gdy próbujemy medytować i pozostawać w chwili obecnej, okazuje się, że uniemożliwia nam to pojawienie się przeszkód, na przykład w postaci żądzy, gniewu, strachu lub bólu. Thanissaro Bhikkhu wyjaśnia, jak sobie wtedy radzić, bo czasem, zanim przyjdzie uspokojenie, trzeba najpierw sprostać trudnościom.
Zadowolenie z praktyki
Życie w szpitalu Buddhy Ważne, żebyśmy o tym pamiętali, gdy wspólnie tu praktykujemy: pracujemy nad chorobami naszych umysłów. Każdy z nas jest nimi dotknięty. I pomimo że podstawowe przyczyny tych dolegliwości są te same – pożądanie, ignorancja – nasze pragnienia się różnią.