Jak zacząć | Najnowsze teksty | Indeks artykułów | Indeks autorów | Recenzje książek | Download | W trakcie tłumaczenia

Poniżej znajdują się artykuły, wykłady i mowy słynnych nauczycieli theravadyjskich.

Legenda:
pdf.jpg Plik w wersji PDF do ściągnięcia (pdf2.jpg = brak pliku)
mobi.jpg Plik w wersji Mobipocket E-book do ściągnięcia (mobi2.jpg = brak pliku)
epub.jpg Plik w wersji .epub do ściągnięcia (epub2.jpg = brak pliku)
medium.jpg Nowy tekst
ikonaYT.jpg Wykład w formie filmu na YouTube
uc.gif Tekst w trakcie tłumaczenia / korekty

Najnowsze teksty

Dzień z życia buddyjskiego mnicha w Tajlandii
Filmy dokumentalne, 01 Aug 2020 13:34

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Jak to jest być mnichem buddyjskim i co mnisi robią na co dzień? Pytanie, które jest zadawane dosyć często przez naszych widzów. Ten film przedstawia przedsmak tego, jak to jest być mnichem podczas odosobnienia medytacyjnego w Papae, w Chiang Mai w Tajlandii. Codzienny harmonogram buddyjskiego mnicha składa się z chodzenia po jałmużnę, wykonywania różnych obowiązków będących praktyką uważności, medytacji i recytowania. Życie mnicha toczy się wolnym tempem, jest czas na refleksję i kontemplację. Tego rodzaju życie jest „proste, ale niełatwe”. Poświęcenie swojego życia na trening umysłu nie należy do łatwych. Jednak umiejętnie prowadzone jest najwyższym błogosławieństwem.

Ścieżka pytań
Thanissaro Bhikkhu, 11 Jul 2020 16:16

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Celem naszej praktyki jest osiągnięcie wnikliwości, która prowadzi do wyzwolenia, do wolności. Zanim tam jednak dotrzemy, musimy ćwiczyć wnikliwość na każdym poziomie praktyki.

Psychologia buddyjska: klasyczne teksty we współczesnej perspektywie
Olendzki Andrew, 08 Jul 2020 12:29

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Dziedzina psychologii – zarówno buddyjskiej, jak i zachodniej – składa się z dwóch płaszczyzn: teoretycznej i terapeutycznej. W płaszczyźnie teoretycznej dąży się do zrozumienia oraz wyjaśnienia procesów zachodzących w umyśle, chociażby poprzez tworzenie psychofizycznych modeli człowieka. Z kolei psychologia praktyczna, czy też terapeutyczna, zajmuje się zdrowiem – bada, czym ono jest, jak je osiągnąć oraz utrzymać. Obie te perspektywy nierozerwalnie od siebie zależą i nawzajem się potrzebują. Będziemy więc dążyć do otwarcia umysłów na to, co głos starożytności może nam powiedzieć o nas oraz otaczającym nas świecie – co może być wyzwaniem – a zarazem podejmiemy próbę rewizji tych idei i praktyk w krytycznym świetle naszego współczesnego doświadczenia.

Indeks artykułów

Alfabetyczny spis artykułów. Kliknij na literę, żeby znaleźć interesujący Cię artykuł.

(Łącznie w bazie 571 artykułów.)

Indeks autorów

Indeks artykułów wg autorów. Kliknij na zakładkę, żeby znaleźć interesującego Cię autora.