Jak zacząć | Najnowsze teksty | Indeks artykułów | Indeks autorów | Recenzje książek | Download | W trakcie tłumaczenia

Poniżej znajdują się artykuły, wykłady i mowy słynnych nauczycieli theravadyjskich.

Legenda:
pdf.jpg Plik w wersji PDF do ściągnięcia (pdf2.jpg = brak pliku)
mobi.jpg Plik w wersji Mobipocket E-book do ściągnięcia (mobi2.jpg = brak pliku)
epub.jpg Plik w wersji .epub do ściągnięcia (epub2.jpg = brak pliku)
medium.jpg Nowy tekst
ikonaYT.jpg Wykład w formie filmu na YouTube
uc.gif Tekst w trakcie tłumaczenia / korekty

Najnowsze teksty

Faktura drewna
Thanissaro Bhikkhu, 04 Apr 2020 15:47

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Buddha uczy, że ścieżka praktyki ma dwie strony: stronę rozwoju i stronę odpuszczania. Ważne jest, by widzieć praktykę z obydwu perspektyw – by obejmowała obie te strony. Jeśli będziesz praktykować jedynie odpuszczanie, wylejesz dziecko z kąpielą. Wszystko, co dobre, zostanie wyrzucone, bo pozbywasz się całości i nic ci nie zostaje. Z drugiej strony, jeśli stawiasz jedynie na rozwój, pracę i działanie, umkną ci rzeczy, które dzieją się samoistnie, gdy odpuszczasz.

Spokój i zawirowania
Brahmavamso Ajahn, 22 Mar 2020 10:10

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Co się dzieje, gdy zmienia się nasza sytuacja? Czasami ludzie bardzo niechętnie podążają za zmianami na przykład, kiedy nie mogą udać się tam, gdzie chcą, z powodu jakiejś choroby lub gdy życie nie wydaje się tak spokojne, jak w zeszłym roku, bo wybuchają zamieszki na ulicach. Więc staramy się dowiedzieć czegoś o naszej przyszłości. Wiecie, dzieje się tak… nic w tym dziwnego, ludzie robią to od stuleci, a nawet tysiącleci. Zawirowania są częścią życia. Gdybyśmy byli całkowicie spokojni, gdyby wszystko zawsze szło po naszej myśli, niewiele byśmy się nauczyli.

Lęki
Thanissaro Bhikkhu, 08 Mar 2020 09:29

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Boimy się tak wielu rzeczy. Jest tak dużo lęku w naszym życiu. Mimo to teksty nie poświęcają mu zbyt wiele uwagi, głównie dlatego, że istnieją różne rodzaje lęku – lęk związany z chciwością, związany ze złością, z ułudą – a teksty skupiają się bardziej na emocjach, którymi podszyte są lęki, niż na nich samych. Wynika z tego, że jeśli chcesz zrozumieć swoje lęki, powinieneś zrozumieć emocje, które się za nimi kryją. Trzeba analizować lęk nie jako jeden, niepodzielny obiekt, tylko jako związek wielu różnych czynników, aby dostrzec, która część lęku zależy od chciwości czy namiętności, która od niechęci, a która od ułudy. Następnie, gdy już poradzisz sobie z tymi emocjami stanowiącymi podłoże, poradzisz sobie też z lękiem.

Indeks artykułów

Alfabetyczny spis artykułów. Kliknij na literę, żeby znaleźć interesujący Cię artykuł.

(Łącznie w bazie 562 artykułów.)

Indeks autorów

Indeks artykułów wg autorów. Kliknij na zakładkę, żeby znaleźć interesującego Cię autora.