Czytelnia

Poniżej znajdują się artykuły, wykłady i mowy słynnych nauczycieli theravadyjskich.

Legenda:
pdf.jpg Plik w wersji PDF do ściągnięcia (pdf2.jpg = brak pliku)
mobi.jpg Plik w wersji Mobipocket E-book do ściągnięcia (mobi2.jpg = brak pliku)
epub.jpg Plik w wersji .epub do ściągnięcia (epub2.jpg = brak pliku)
newicon.bmp Nowy tekst
ikonaYT.jpg Wykład w formie filmu na YouTube
uc.gif Tekst w trakcie tłumaczenia / korekty

Najnowsze teksty

Dlaczego czynimy zło?
Brahmavamso Ajahn, 26 Feb 2015 17:27

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Słoń z tej historii był wytresowany i dobrze się zachowywał, ale nagle, w przeciągu kilku tygodni, jego charakter się zmienił i słoń zrobił się nieposłuszny, humorzasty i złośliwy, i przestał wykonywać polecenia. Król myślał, że słoń jest chory, więc posłał po mechanika – czyli lekarza. Lekarz zbadał słonia, ale nie znalazł objawów żadnej choroby. Zaczęli się zastanawiać co spowodowało u słonia taką zmianę. Wcześniej był dobrze ułożony, a teraz w ogóle nie słuchał i był nieznośny. Co się mogło stać?

Właściwa mowa
Brahmavamso Ajahn, 20 Feb 2015 11:32

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Pamiętacie historię o dwóch lasach. Jeden z nich to las naturalny, z połamanymi gałęziami, z liśćmi naokoło. To całkowity bałagan, każde drzewo jest zniszczone. A w drugim lesie wszystkie drzewa są idealne, z wszystkimi gałęziami na swoim miejscu, z idealnymi liśćmi. Drzewa te tworzą plantację rządową. W którym lesie wolelibyście spędzić czas? Tam gdzie są powyginane gałęzie czy tam gdzie jest plantacja rządowa? Który jest piękniejszy? I wszyscy odpowiadają stary las, a nie plantacja. Więc jeśli macie żonę, która jest jak wygięte drzewo, jest o wiele lepsza, piękniejsza. Jeśli macie męża, który posiada zniszczone dobra, jest piękniejszy, dokładnie tak, jak drzewa w starym lesie. Spróbujcie znaleźć jakieś drzewo, które nie jest zniszczone. Takie drzewa nie istnieją. Nie ma takich drzew. I na tym polega całe piękno. Spróbujcie znaleźć choćby jedną osobę, która nie jest zniszczona…spośród was siedzących tu przede mną, z grona moich klasztornych współmieszkańców. Wszyscy jesteśmy zniszczeni… ale to właśnie czyni nas ludźmi. W tym tkwi nasz urok…tak jak w przypadku tego starego lasu.

Instrukcja wchodzenia w jhānę
Leigh Brasington, 17 Feb 2015 19:11

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Trudna część to ta o nie robieniu niczego poza tym. Umieszczacie swoją uwagę na przyjemnym doznaniu i nic się nie dzieje, więc możecie sobie pomyśleć: „Powiedział, że coś miało się wydarzyć”. Nie, nie mówiłem nic o stwarzaniu komentarza do oglądania przyjemnego doznania. Albo możecie umieścić uwagę na przyjemnym doznaniu, ono zacznie rosnąć, więc pomyślicie sobie: „Oj, oj, coś się dzieje!”. Nie. Albo to trochę wzrośnie i się zatrzyma, a wy spróbujecie mu dopomóc. Nie. Żadna z tych rzeczy nie działa. Macie po prostu obserwować przyjemne doznanie. Zatopcie się całkowicie w przyjemnej właściwości przyjemnego doznania. I mam na myśli tylko to, co właśnie wam mówię: przyjemną właściwość przyjemnego doznania. I nie chodzi mi o umiejscowienie przyjemnego doznania, ani jego intensywność, ani czas trwania. Nie chodzi mi o to, czy ono rośnie czy zmniejsza się czy pozostaje takim samym. Tylko skupcie się całkowicie na przyjemnym aspekcie przyjemnego doznania i jhāna sama się pojawi.

Indeks artykułów

Alfabetyczny spis artykułów. Kliknij na literę, żeby znaleźć interesujący Cię artykuł.

(Łącznie w bazie 306 artykułów.)

Indeks autorów

Indeks artykułów wg autorów. Kliknij na zakładkę, żeby znaleźć interesującego Cię autora.

Zobacz co aktualnie jest w trakcie tłumaczenia.

Jeśli chcesz nam pomóc, skontaktuj się z redakcją: moc.liamg|lp.anasas#moc.liamg|lp.anasas

gnu.svg.png

Chcąc wykorzystać część lub całość tego dzieła, należy używać licencji GFDL:

Udziela się zgody na kopiowanie, dystrybucję lub/i modyfikację tego tekstu na warunkach licencji GNU Free Documentation License w wersji 1.3 lub nowszej, opublikowanej przez Free Software Foundation.

cc.png

Można także użyć następującej licencji Creative Commons:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0

sasana_banerros.jpg

POMÓŻ FUNDACJI "THERAVADA"
(KRS: 0000464215, NIP: 5223006901, Regon: 146715622)

KONTO BANKOWE: 89 2030 0045 1110 0000 0270 1020

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 License