Czytelnia

Poniżej znajdują się artykuły, wykłady i mowy słynnych nauczycieli theravadyjskich.

Legenda:
pdf.jpg Plik w wersji PDF do ściągnięcia (pdf2.jpg = brak pliku)
mobi.jpg Plik w wersji Mobipocket E-book do ściągnięcia (mobi2.jpg = brak pliku)
epub.jpg Plik w wersji .epub do ściągnięcia (epub2.jpg = brak pliku)
newicon.bmp Nowy tekst
ikonaYT.jpg Wykład w formie filmu na YouTube
uc.gif Tekst w trakcie tłumaczenia / korekty

Najnowsze teksty

Czego nauczał Buddha - Rozdział 1
Walpola Rahula, 26 Jul 2015 21:57

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Wolność myślenia, którą nakazywał Buddha, jest niespotykana w całej historii religii. Ta wolność jest konieczna ponieważ, według Buddhy, wyzwolenie człowieka uzależnione jest od jego osobistego uświadomienia sobie prawdy. Nie od łaski boskiej lub mocy nadprzyrodzonej w formie nagrody za jego posłuszne i dobre zachowanie.

Jak działa Saṅgha?
Sujato Bhikkhu, 23 Jul 2015 10:26

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Główną zasadą było to, że Buddha nie nastawiał się z góry na problemy. Nie powiedział: jaka jest najlepsza forma wyświęcenia, spiszę ją, ponieważ jestem Buddhą, wiem, zatem tak powinniśmy robić. My działamy w ten sposób, nieprawdaż? Mamy ego i zarozumiałość – dla Buddhy nie było to problemem. To my wiemy jak ten projekt powinien działać, jak ci ludzie powinni pracować, jak to powinno być zrobione, więc powiem tym ludziom jak mają pracować. Jesteśmy zarządcami, mówimy innym co mają robić. Buddha tak nie robił, dawał ludziom prawo do samostanowienia. Radził, sugerował i dodawał otuchy ale nie starał się ich kontrolować. Z drugiej strony, nie porzucił ich. Odpuszczanie nie oznacza niedbalstwa, nie oznacza „cokolwiek będzie to będzie, róbta co chceta, to nie mój interes”. Gdy pojawiały się problemy, zajmował się nimi; sprawiedliwie, szybko, aż do rozwiązania, tak by nie powstawały ponownie.

Strażnicy świata
Bodhi Bhikkhu, 21 Jul 2015 15:56

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Pielęgnując w sobie zdolność do moralnego wstydu i strachu przed niewłaściwymi uczynkami nie tylko przyspieszamy postęp na naszej ścieżce do wyzwolenia, ale też mamy udział w ochronie świata. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że wszystkie czujące istoty są wzajemnie powiązane, to zauważymy, że uczucie wstydu i strachu przed niewłaściwymi czynami jest ochroną naszego umysłu i jednocześnie świata. Jako fundamenty moralności te dwie zdolności zapewniają skuteczność całej ścieżce ku wyzwoleniu; strażnicy indywidualnej uczciwości jednocześnie ochraniają godność całej ludzkości.

Indeks artykułów

Alfabetyczny spis artykułów. Kliknij na literę, żeby znaleźć interesujący Cię artykuł.

(Łącznie w bazie 338 artykułów.)

Indeks autorów

Indeks artykułów wg autorów. Kliknij na zakładkę, żeby znaleźć interesującego Cię autora.

Zobacz co aktualnie jest w trakcie tłumaczenia.

Jeśli chcesz nam pomóc, skontaktuj się z redakcją: moc.liamg|lp.anasas#moc.liamg|lp.anasas

gnu.svg.png

Chcąc wykorzystać część lub całość tego dzieła, należy używać licencji GFDL:

Udziela się zgody na kopiowanie, dystrybucję lub/i modyfikację tego tekstu na warunkach licencji GNU Free Documentation License w wersji 1.3 lub nowszej, opublikowanej przez Free Software Foundation.

cc.png

Można także użyć następującej licencji Creative Commons:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0

sasana_banerros.jpg

POMÓŻ FUNDACJI "THERAVADA"
(KRS: 0000464215, NIP: 5223006901, Regon: 146715622)

KONTO BANKOWE: 89 2030 0045 1110 0000 0270 1020

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 License