Jak zacząć | Najnowsze teksty | Indeks artykułów | Indeks autorów | Recenzje książek | Download | W trakcie tłumaczenia

Poniżej znajdują się artykuły, wykłady i mowy słynnych nauczycieli theravadyjskich.

Legenda:
pdf.jpg Plik w wersji PDF do ściągnięcia (pdf2.jpg = brak pliku)
mobi.jpg Plik w wersji Mobipocket E-book do ściągnięcia (mobi2.jpg = brak pliku)
epub.jpg Plik w wersji .epub do ściągnięcia (epub2.jpg = brak pliku)
medium.jpg Nowy tekst
ikonaYT.jpg Wykład w formie filmu na YouTube
uc.gif Tekst w trakcie tłumaczenia / korekty

Najnowsze teksty

Skąpani w oddechu
Thanissaro Bhikkhu, 07 Feb 2019 18:39

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

W trakcie mowy Dhammy, nie musisz słuchać. Ważne jest, by pozostawać z oddechem. Kiedy wdychasz, zdajesz sobie z tego sprawę, kiedy wydychasz, też jesteś tego świadom. Spróbuj sprawić, by oddech wypełnił twoją świadomość tak bardzo, jak tylko się da. Mowa Dhammy jest barierą, która zatrzymuje oddech. Kiedy umysł zaczyna wędrować, dźwięki wykładu przypominają ci o powrocie do oddechu. Kiedy jesteś z oddechem, nie potrzebujesz przypominania. Sam sobie przypominasz. Tak działa uważność w medytacji. Za każdym razem, gdy wdychasz i wydychasz, przypominaj sobie, by pozostawać z oddechem. Stwórz w umyśle coś w rodzaju przypominającej notki: „Chcę tu pozostać, chcę tu pozostać”.

Dostroić się do oddechu
Thanissaro Bhikkhu, 27 Jan 2019 13:40

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

Kiedy po raz pierwszy pojechałem, by zatrzymać się u Ajahna Fuanga, jedno z pytań, które mu zadałem brzmiało: „W co musisz wierzyć, żeby móc medytować?”. Odpowiedział, że jest jedna taka rzecz – zasada kammy. Kiedy słyszymy słowo „kamma”, zazwyczaj myślimy, że to „działanie i odradzanie się”, ale Ajahn Fuang miał na myśli przede wszystkim zasadę zamierzonego działania – to, co robisz, kształtuje twoje doświadczenie.

W obronie kambodżańskich lasów
Bodhi Bhikkhu, 24 Jan 2019 08:16

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Wycinanie lasów szczególnie szybko postępuje w Kambodży. Według organizacji praw człowieka Licadho, w latach 2000-2013, zniknęło prawie 14,4% kambodżańskiej dżungli. Ponad 12% drzew zostało wyciętych na obszarach chronionych. Utrata powierzchni lasu zwiększa zagrożenie dla ludzi, zwierząt i klimatu. Podobnie jak w wielu innych ubogich krajach, zysk ma pierwszeństwo przed ochroną życia, ponieważ ludzie realizujący cele krótkoterminowe lekkomyślnie ignorują warunki wstępne długoterminowej przyszłości.

Indeks artykułów

Alfabetyczny spis artykułów. Kliknij na literę, żeby znaleźć interesujący Cię artykuł.

(Łącznie w bazie 535 artykułów.)

Indeks autorów

Indeks artykułów wg autorów. Kliknij na zakładkę, żeby znaleźć interesującego Cię autora.