Czytelnia

Poniżej znajdują się artykuły, wykłady i mowy słynnych nauczycieli theravadyjskich.

Legenda:
pdf.jpg Plik w wersji PDF do ściągnięcia (pdf2.jpg = brak pliku)
mobi.jpg Plik w wersji Mobipocket E-book do ściągnięcia (mobi2.jpg = brak pliku)
epub.jpg Plik w wersji .epub do ściągnięcia (epub2.jpg = brak pliku)
newicon.bmp Nowy tekst
ikonaYT.jpg Wykład w formie filmu na YouTube
uc.gif Tekst w trakcie tłumaczenia / korekty

Najnowsze teksty

NIE wszędzie dobrze gdzie nas nie ma
Brahmavamso Ajahn, 16 Jan 2015 14:42

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

To mnie nauczyło, czym jest zazdrość: widzimy własne cierpienie, i tak, czasami to czego doświadczamy jest trudne, i patrzymy na innych, i myślimy sobie: „ach, gdybym był taki jak oni, to już bym nie cierpiał.” Ale to nieprawda. Uwalniasz się od jednego rodzaju cierpienia, i wtedy zaczynasz doświadczać innego. Chcielibyście być bogaci? Chcielibyście wygrać na loterii w tym tygodniu? Jeśli tak, to jesteście głupi. Jesteście absolutnie niepoważni. To fakt, teraz być może doświadczacie cierpienia wynikającego z biedy, a gdybyście wygrali na loterii to nie mielibyście już tego cierpienia. Nie musielibyście czekać na autobus, żeby dojechać do domu. Nie musielibyście się martwić o kartę kredytową, bo stać by was było na opłacenie rachunków. Nie musielibyście wstawać codziennie wcześnie rano i iść do pracy której nie znosicie, żeby zapłacić rachunki. Nie doświadczalibyście już tego cierpienia.

Metta oznacza dobra wolę
Thanissaro Bhikkhu, 14 Jan 2015 13:33

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Ajahn Fuang, mój nauczyciel, odkrył kiedyś, że wąż wprowadził się do jego pokoju. Za każdym razem, kiedy wchodził do pomieszczenia, widział jak wąż pełzał do wąskiej przestrzeni za szafę. I nawet jeśli zostawiał otwarte drzwi w ciągu dnia, wąż nie chciał opuścić pokoju. Mieszkali więc przez trzy dni razem. Był bardzo ostrożny, by nie przestraszyć węża lub sprawić, by poczuł się zagrożony jego obecnością. Ostatecznie trzeciego dnia, kiedy mnich siedział, medytując, zwrócił się spokojnie, w umyśle, do węża: „Posłuchaj, to nie tak, że cię nie lubię, nie żywię do ciebie złych uczuć. Ale nasze umysły pracują w inny sposób, byłoby bardzo łatwo o nieporozumienie między nami. Jest dużo miejsc w lesie, w których mógłbyś mieszkać, bez dyskomfortu z powodu mieszkania ze mną.” Siedział, kierując mettę w kierunku węża, a ten w końcu opuścił pokój.

Ocenianie
Martine Batchelor, 12 Jan 2015 12:04

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Kiedy byliśmy dziećmi i rodzic mierzył nasz wzrost, jacy byliśmy w porównaniu do średniej? Powyżej? – mogliśmy wtedy poczuć się wysocy i czuć dumę. Ale jeśli byliśmy poniżej? – wtedy schylaliśmy głowę, tak jak byśmy nie sprostali zadaniu. Jaki jest nasz umysłowy wyznacznik szczęścia, mądrości i współczucia?

Indeks artykułów

Alfabetyczny spis artykułów. Kliknij na literę, żeby znaleźć interesujący Cię artykuł.

(Łącznie w bazie 301 artykułów.)

Indeks autorów

Indeks artykułów wg autorów. Kliknij na zakładkę, żeby znaleźć interesującego Cię autora.

Zobacz co aktualnie jest w trakcie tłumaczenia.

Jeśli chcesz nam pomóc, skontaktuj się z redakcją: moc.liamg|lp.anasas#moc.liamg|lp.anasas

gnu.svg.png

Chcąc wykorzystać część lub całość tego dzieła, należy używać licencji GFDL:

Udziela się zgody na kopiowanie, dystrybucję lub/i modyfikację tego tekstu na warunkach licencji GNU Free Documentation License w wersji 1.3 lub nowszej, opublikowanej przez Free Software Foundation.

cc.png

Można także użyć następującej licencji Creative Commons:
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0

sasana_banerros.jpg

POMÓŻ FUNDACJI "THERAVADA"
(KRS: 0000464215, NIP: 5223006901, Regon: 146715622)

KONTO BANKOWE: 89 2030 0045 1110 0000 0270 1020

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 License