Jak zacząć | Najnowsze teksty | Indeks artykułów | Indeks autorów | Recenzje książek | Download | W trakcie tłumaczenia

Poniżej znajdują się artykuły, wykłady i mowy słynnych nauczycieli theravadyjskich.

Legenda:
pdf.jpg Plik w wersji PDF do ściągnięcia (pdf2.jpg = brak pliku)
mobi.jpg Plik w wersji Mobipocket E-book do ściągnięcia (mobi2.jpg = brak pliku)
epub.jpg Plik w wersji .epub do ściągnięcia (epub2.jpg = brak pliku)
medium.jpg Nowy tekst
ikonaYT.jpg Wykład w formie filmu na YouTube
uc.gif Tekst w trakcie tłumaczenia / korekty

Najnowsze teksty

Arahanci, bodhisattwowie i buddhowie
Bodhi Bhikkhu, 19 Sep 2018 04:56

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Poszukiwałem koncepcji, która może pogodzić oba te poglądy – pochodzące zarówno z kanonu pāḷijskiego, jak i z wczesnych sutr mahāyāny – koncepcji, która będzie mogła uwzględnić mocne strony obu poglądów bez popadania jednocześnie w miękki i łatwy synkretyzm, bez zacierania konceptualnych różnic między nimi, bez porzucania wierności danym historycznym – przy czym jednak należy zdawać sobie sprawę, że dane te nie są zupełnie nieskazitelne, ani wolne od stronniczości. Takie zadanie zdecydowanie nie było łatwe. Znacznie łatwiej jest przyjąć jeden z tych punktów widzenia: albo puryzm pāḷijski albo elitaryzm mahāyāny, i trzymać się go bez wahania. Jednakże problem z tymi dwoma stanowiskami polega na tym, że zmuszają do zaprzeczania faktom, które nie są wygodne, gdy patrzy się na nie z różnych punktów widzenia.

Zaproszenie do Apenińskiej Szkoły Żywej Filozofii
Marcin Fabjański, 03 Sep 2018 16:45

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Zapraszamy Was serdecznie na indywidualne odosobnienia do Apenińskiej Szkoły Żywej Filozofii – miejsca kontaktu z naturą, refleksji, odstresowania i studiowania procesu życia. To idealne miejsce dla każdego, kto chce pomedytować w sprzyjającym środowisku – podobnym do klasztoru, ale pozbawionym hierarchii, sztywnego programu dnia i nacisku na jakąś szczególną metodę, indywidulanie lub w życzliwej wspólnocie dociekań. Możecie zorganizować pobyt w zgodzie z własnym stylem rozwoju duchowego, czy będą to intensywne medytacje, wyprawy w naturę, czy dociekania i lektury. A może chcecie napisać książkę lub po prostu zebrać myśli przed ważnym etapem życia? Jeśli tak, to także jest miejsce dla Was.

Najważniejsze pytanie
Brahmali Ajahn, 20 Aug 2018 18:13

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg
ikonaYT.jpg

OK, myślę, że możemy zacząć. Tematem dzisiejszego wykładu będzie nic innego jak sens życia. Może się wydawać, że to rutynowy temat, ale tak naprawdę powód, dla którego wybrałem właśnie to zagadnienie, jest bardzo prosty: buddyzm ma bardzo dużo do powiedzenia o życiu. Filozofowie rozprawiają o tym od tysięcy lat, od stuleci, jednak nam nadal wydaje się, że ten temat jest jak rzeka. Wszyscy powinniśmy od czasu do czasu zastanowić się nad tą kwestią. Buddyzm jest piękny między innymi dlatego, że ma coś do powiedzenia na temat związany z sensem życia – odpowiada na to najważniejsze pytanie, i dlatego chciałem mówić właśnie o tym.

Indeks artykułów

Alfabetyczny spis artykułów. Kliknij na literę, żeby znaleźć interesujący Cię artykuł.

(Łącznie w bazie 522 artykułów.)

Indeks autorów

Indeks artykułów wg autorów. Kliknij na zakładkę, żeby znaleźć interesującego Cię autora.