Jak zacząć | Najnowsze teksty | Indeks artykułów | Indeks autorów | Recenzje książek | Download | W trakcie tłumaczenia

Poniżej znajdują się artykuły, wykłady i mowy słynnych nauczycieli theravadyjskich.

Legenda:
pdf.jpg Plik w wersji PDF do ściągnięcia (pdf2.jpg = brak pliku)
mobi.jpg Plik w wersji Mobipocket E-book do ściągnięcia (mobi2.jpg = brak pliku)
epub.jpg Plik w wersji .epub do ściągnięcia (epub2.jpg = brak pliku)
medium.jpg Nowy tekst
ikonaYT.jpg Wykład w formie filmu na YouTube
uc.gif Tekst w trakcie tłumaczenia / korekty

Najnowsze teksty

Medytacja prowadzona - moduł 1A - uważność oddechu
Piotr Jagodziński, 23 May 2020 17:27

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Przez moment pomyśl nad intencją. Po co chcesz medytować? W jakim celu? Najwyższym celem jest całkowite wyswobodzenie się z cierpienia, jeszcze w tym życiu. Ale medytacja daje także wiele pobocznych rezultatów. Dzięki niej stajemy się bardziej wrażliwi i współczujący, dla siebie i dla innych, jesteśmy lepsi jako ludzie, tworzymy umiejętne podstawy, oczyszczamy umysł, sprawiając, że nasze relacje stają się zdrowsze, i uszlachetniamy nasze zachowanie w życiu codziennym. Wzbudzamy w sobie wyzwalającą mądrość. Obyśmy byli spokojni, zrównoważeni i wyzwoleni.

Ułuda
Brahmali Ajahn, 09 May 2020 16:01

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Dobrze, myślę, że możemy zaczynać. Dzisiaj będę mówił na ekscytujący temat, jakim jest ułuda. Jesteście podekscytowani? Zaciekawieni? To jedna z fundamentalnych kwestii w naukach buddyjskich. Ułuda oznacza: nie widzieć rzeczy zgodnie z rzeczywistością, być w ciemności, nie wiedzieć, dokąd się idzie, niezdarnie się poruszać, wciąż szukać drogi. To wszystko zjawiska związane z iluzją. Jedną z podstawowych zasad w buddyzmie jest podążanie od stanu, w którym nie widzimy rzeczy w odpowiedni sposób, do Przebudzenia. Przebudzenie to właśnie koncept wyjścia z ułudy albo, mówiąc inaczej, widzenia wszystkiego zgodnie z rzeczywistością. Dlatego to jest naprawdę fundamentalne dla myśli buddyjskiej. Z tego powodu „złudzenie” może nie brzmieć zbyt obiecująco, ale w rzeczywistości to bardzo podstawowa idea, część buddyjskiej ścieżki.

Proces utrzymywania
Thanissaro Bhikkhu, 02 May 2020 17:36

mobi2.jpg
epub2.jpg
pdf2.jpg

Ajaan Lee powiedział kiedyś, że są trzy kroki w praktyce skupienia: wypracowanie, utrzymywanie, a potem używanie koncentracji. Używanie jej to dobra zabawa. Kiedy umysł już się uspokoił, możesz używać go jako podstawy do rozumienia różnych rzeczy. Nagle widzisz ruchy umysłu, to, jak tworzy myśli, a obserwowanie i rozbieranie na części tego procesu jest fascynujące.

Indeks artykułów

Alfabetyczny spis artykułów. Kliknij na literę, żeby znaleźć interesujący Cię artykuł.

(Łącznie w bazie 565 artykułów.)

Indeks autorów

Indeks artykułów wg autorów. Kliknij na zakładkę, żeby znaleźć interesującego Cię autora.